E-Mountainbikes (E-MTB)

Bekijk:
 

E-Mountainbikes - helemaal in de mode

Na het enorme succes van het E-bike concept, was het slechts een kwestie van tijd voordat de elektronisch aangedreven Mountainbike opzien zou baren. De ingrediënten klinken op papier vrij simpel. Neem een Mountainbike, voeg een motor toe en voila, E-Mountainbike. Maar zo eenvoudig was het natuurlijk niet, en er was de innovatieve geest van individuele bedrijven zoals Haibike voor nodig om de E-MTB sociaal aanvaardbaar te maken. Vandaag is het een van de snelst groeiende markten in de rijwielsector. Terwijl veel mountainbikers de nieuwe elektrische trend demoniseren, hebben zowel fabrikanten als klanten het potentieel van E-Mountainbikes allang onderkend. De voordelen zijn duidelijk. Fietsers met een zwakkere fysieke conditie kunnen langer fietsen en hebben dus meer plezier in het terrein. Bovendien kunnen uitdagende afdalingen beter worden beheerst als je bergop niet al je reserves hebt moeten aanspreken.

Het grote nadeel van de E-Mountainbike is zijn hoge gewicht. Door de steviger frames en extra onderdelen zoals de accu en de motor, moeten de fietsen aanzienlijk meer kilo's dragen en overschrijden daardoor vaak de grens van 20 kg. Dit maakt het natuurlijk moeilijk om de motor snel aan de kant te zetten als je niet meer verder kunt. Het maakt ook het duwen moeilijker, maar veel fabrikanten compenseren dit met een elektronische duwhulp. Tijdens het rijden is het hoge gewicht vooral merkbaar in de wendbaarheid en het rijgedrag, waarbij veel fabrikanten de wendbaarheid in de afdaling proberen te vergroten door een kortere achter-driehoek met een verlengde wielbasis te gebruiken. Bij E-Mountainbikes draait het immers maar om één ding: rijplezier.

Net als hun puur mechanische broers, zijn E-Mountainbikes er in talloze framevormen en varianten. Hardtails en Fullys zijn net zo goed verkrijgbaar als speciale E-MTB's voor All-mountain en zelfs Downhill gebruik. Daarnaast zijn er verschillende wielmaten, motortypes en, natuurlijk, de maximale ondersteuningssnelheid. Alle informatie over deze punten is te vinden in het volgende overzicht.

E-MTB Hardtail vs. Fully

E-Mountainbikes zijn er ook in twee types: Hardtail en Fully, d.w.z. met alleen voorvering en voor- en achtervering. De eersten zijn meestal uitgerust met een veerweg van 100 tot 120 mm en scoren punten met een lichter frame en een hoge aandrijfefficiëntie. Als je de voorkeur geeft aan gemakkelijk terrein en ook alledaagse ritten met je E-MTB wilt maken, ben je beslist beter af met een hardtail dan met een volledig geveerde fiets, die zwaarder en duurder is. Maar met een volledig geveerde E-bike kun je werkelijk alle trails aan. Met een veerweg van meer dan 120-140 mm en een verbeterde tractie dankzij de achterschokdemper zijn zelfs veeleisende trails geen probleem.

De veerweg is bepalend voor het beoogde gebruik van de E-Mountainbike. Als je van toeren en vloeiende trails houdt, is een full suspension fiets met ongeveer 140 mm veerweg de beste keuze. Als je echter Enduro of Downhill wilt gaan, bieden veel fabrikanten ook modellen met een veerweg van meer dan 160 mm. In de regel betekent een grotere veerweg ook een hoger gewicht, en daarom moet je van tevoren bedenken welke routes je met je E-MTB wilt gaan rijden.

Voor avonturiers: De E-Fatbike

Het zijn de SUV's van de E-bike wereld. E-Fatbikes zijn nog een vrij jonge trend en worden vooral gekenmerkt door hun oversized banden, waarvan sommige tot 4,8" breed kunnen zijn. Ontstaan uit fatbikes, die vooral werden ontwikkeld voor gebruik op ruw terrein zoals sneeuw, zand en diepe modder, stoppen E-fatbikes nu zelfs niet meer bij onvoldoende conditie dankzij de elektrische aandrijving. Naast hun uitstekende terreincapaciteiten kunnen ze ook worden gebruikt als ontspannen cruisers op de weg en maken ze indruk met hun hoge niveau van rijcomfort. Buiten de gebaande paden maakt het niet uit of je bergop of bergaf gaat - dankzij het geweldige rolgedrag van de grote banden (ze redden het met een luchtdruk tot 0,4 bar in sommige gevallen) en een geometrie die is ontworpen voor veiligheid en rijstabiliteit, staat niets het rijplezier in de weg. Als je wat extra trailprestaties nodig hebt, ga dan voor een fatbike met een verende voorvork, anders worden vaak starre vorken gebruikt.

27.5 inch, Plus of 29 inch?

De wielmaten zijn ook gebaseerd op de mountainbiketrends van de afgelopen jaren. De standaardmaten 27,5" en 29" zijn ingeburgerd voor elektrische MTB's. 26" wielen daarentegen zijn zeldzaam. 29er wielen worden vooral gebruikt voor toerfietsen en hardtail E-Mountainbikes, omdat ze een hoger rijcomfort en een veiliger rijgedrag hebben. Wat Enduro betreft, zijn de 27,5 inchers geschikter vanwege hun wendbaarheid. De nieuwe Plus-maten zijn ook geschikt voor ruw terrein. Het 27,5+ formaat is gebaseerd op de gevestigde wielmaat met tot 3" brede banden, wat een extra portie tractie oplevert.

Motor concepten voor E-Mountainbikes

Het begon allemaal met de achternaafmotor voor E-bikes, maar het werd al snel duidelijk dat deze aandrijving nauwelijks zin heeft voor E-Mountainbikes. De negatieve effecten van een geveerde achterkant zijn te groot, zodat het hoogstens zin heeft om ze op Hardtails te gebruiken. Maar omdat de motor in de naaf meestal geen versnellingsbak heeft en met dezelfde snelheid werkt als het achterwiel, kan er minder vermogen worden uitgeoefend, wat vooral merkbaar is op beklimmingen. Het ontbreekt de achterste motor dus aan dynamiek en ook aan een geschikte gewichtsverdeling. De motor achterop maakt de motor zwaar aan de achterkant, wat een negatief effect heeft bij snel van richting veranderen. Er is dus een reden waarom de achtermotor vooral wordt gebruikt op Stads- en Trekkingfietsen.

De middenmotor is momenteel de eerste keuze van motorfabrikanten, waaronder Bosch, Shimano, Yamaha, Brose, Impulse, TranzX en Panasonic. Door de combinatie van motor en versnellingsbak werkt de aandrijving veel efficiënter en met een hoger rendement dan de achterste versie. Het beste is dat de kracht van de motor extra wordt vertaald door de versnellingspook. Bovendien zit de in het midden gemonteerde motor vrijwel direct bij het zwaartepunt, zodat de rijdynamiek van de E-Mountainbike nauwelijks wordt beïnvloed. De nadelen van het gevestigde systeem zijn de ingewikkelde technologie en de speciale eisen die aan het frame worden gesteld. Met name het gebied van de trapas moet speciaal worden ontworpen om de motor veilig en stevig te kunnen plaatsen.

Kenmerken

De Bosch Performance Line motor is een van de meest gebruikte aandrijfsystemen op de markt en wordt steeds vaker gebruikt in de CX-variant op E-Mountainbikes. Met een koppel van maximaal 75 Nm, krachtige trapondersteuning en een gevoelige respons wordt het volgende trailbezoek puur plezier. Je vindt alle details in de video hieronder. Even populair zijn de Shimano Steps motoren E8000 en E7000, die speciaal ontwikkeld werden voor E-MTB's en uitblinken door hun compacte design en unieke rijgevoel. Andere prominente aandrijfsystemen zijn afkomstig van Yamaha, Brose of Panasonic. Fabrikanten als Giant, Specialized en Haibike vertrouwen ook op eigen aandrijftechnologie.

Het motorvermogen is meestal 250 watt voor E-bikes tot 25 km/u. Wie meer vermogen wil, moet gaan voor een S-pedelec in Mountainbike-formaat, die tot 45 km/u haalt, maar verzekeringsplichtig is en een StVZO-uitrusting vereist. De accucapaciteit van de gevestigde modellen ligt tussen 400 en 650Wh en biedt genoeg sap voor 100 km of meer, afhankelijk van de rijstijl. Als je alleen bergop wilt rijden, zult je het natuurlijk met een aanzienlijk lager bereik moeten stellen.

Voor het overige zijn E-MTB's meestal uitgerust met dezelfde onderdelen als conventionele Mountainbikes. Hydraulische schijfremmen zijn natuurlijk verplicht vanwege de extreem hoge krachten die erop werken, meestal in grotere versies met een schijfdiameter van 180 mm. Geveerde vorken en schokdempers zijn vaak afkomstig uit het MTB-gamma, hoewel veel onderdelenfabrikanten nu speciale verende onderdelen voor E-bikes en vooral E-Mountainbikes beginnen te produceren. Het is een soortgelijk verhaal met ploegengroepen. Terwijl veel fietsen de gevestigde Mountainbike-onderdelen gebruiken, leveren fabrikanten als SRAM al E-MTB-specifieke groepen die zijn aangepast aan de hogere belastingen. Wat framematerialen betreft, zijn aluminium en carbon overheersend en vertegenwoordigen zij het grootste deel van de huidige markt.

E-Mountainbikes 2021

In het vroegere modeljaar 2021 kunnen vrienden van gemotoriseerde Mountainbikes zich weer verheugen op allerlei innovaties, nieuwe modellen en detailverbeteringen van hun favoriete fietsen. Want de E-MTB-hype is nog lang niet voorbij, wat ook blijkt uit de inzet van de fabrikanten. De verscheidenheid aan producten groeit en groeit, en ook in de sector van de accessoires zijn er steeds meer speciale onderdelen die op maat zijn gemaakt voor gebruik op E-Mountainbikes. Het mooiste is dat de meeste nieuwe producten langzamerhand hun weg vinden naar de vakhandel en dus ook naar BikeExchange, zodat je in één oogopslag alle informatie over de nieuwe producten heeft en je gemakkelijk kunt vergelijken welk model het moet worden voor het nieuwe seizoen.

E-MTB met geïntegreerde batterij

De E-Mountainbike sector heeft sinds het modeljaar 2018 definitief een nieuwe favoriete accu: de Bosch Powertube. Nadat in voorgaande jaren al visueel aantrekkelijke integraties konden worden gerealiseerd met de Shimano E8000-aandrijving, volgde Bosch dit voorbeeld en introduceerde de Powertube 500, een 500Wh accu die dankzij zijn compacte vorm gemakkelijk kan worden geïntegreerd in de onderbuis van gangbare modellen. Talrijke merken zijn de uitdaging aangegaan en hebben nieuwe monturen ontworpen voor hun topmodellen. Aangezien de afmetingen en de plaats van installatie op het frame zijn veranderd ten opzichte van de normale Powerpack-batterij, moesten de ontwikkelaars ook verbeteringen aanbrengen aan de geometrie en de buisdiameters om het zwaartepunt van de fiets aan te passen.

Nieuwe E-Mountainbike specifieke onderdelen

Bovendien hebben vele onderdelenfabrikanten het potentieel van de markt onderkend en brengen zij speciale onderdelen op de markt die zijn aangepast aan de speciale eisen van zware E-Mountainbikes. SRAM heeft vorig jaar al een eigen schakelsysteem, de EX, gelanceerd, evenals een eigen lijn Guide-remmen, die nog krachtiger zouden moeten zijn. FOX heeft zijn voor E-bikes geoptimaliseerde verende voorvorken voor 2018 uitgebreid. Hogere stuurprecisie, minder torsie bij het remmen en een aan het gewicht aangepast dempingsvermogen. Bovendien heeft de stuurbuis een dikkere buitenwand en hebben de stuurpennen een grotere wanddikte om de grotere krachten van het gewicht van een E-bike op te vangen. De rugzakexperts van EVOC hebben de FR Trail E-Ride uitgebracht, een speciale beschermrugzak voor E-Mountainbikers die speciale vakken heeft voor de verwisselbare accu, oplader en display-unit.

E-MTB in de aanbieding: haal nu de modellen van vorig jaar

Als je liever een paar euro's bespaart bij de aankoop van een E-Mountainbike en niet altijd het nieuwste van het nieuwste nodig hebt, moet je uitkijken naar afgeprijsde modellen van het vorige jaar aan het einde van een seizoen. De dealers moeten zo snel mogelijk plaats maken in hun magazijnen voor nieuwe producten en bieden grote kortingen op het aflopende modeljaar van E-Mountainbikes, zodat je ook op onze marktplaats een grote selectie koopjes kunt kopen. De fietsen zijn geenszins verouderd, en hebben vaak hetzelfde ontwerp en soortgelijke onderdelen. Het loont dus om te vergelijken. Je kunt het beste regelmatig onze verkoopaanbiedingen bekijken, aangezien wij je hier elke dag nieuwe aanbiedingen kunnen presenteren.

Koop een E-Mountainbike van topmerken

Maar nu onze aanbiedingen. Onze online winkel biedt je het grootste assortiment E-Mountainbikes in Nederland en Belgie. Alle topmodellen van merken als Cube, Haibike, Giant, Ghost, Bergamont, Scott of Trek zijn bij ons verkrijgbaar, hetzij voor directe online aankoop of op aanvraag bij de dealer. Naast de actuele modellen bieden talloze fietsenwinkels hun E-MTB's tegen gereduceerde verkoopprijzen aan op ons platform, dus je vindt gegarandeerd een koopje als je regelmatig op BikeExchange kijkt.

Kooptips voor E-Mountainbikes

  • Carbon modellen zijn iets lichter, maar in vergelijking veel duurder - aluminium frames hebben een betere prijs/prestatie verhouding
  • Motoren met duwhandvatten helpen om de zware fiets gemakkelijker te duwen
  • Blijf weg van goedkope aftermarket E-bike kits - vooral als je MTB van inferieure kwaliteit is
  • S-pedelecs zijn sneller en bieden meer ondersteuning, maar ze vereisen ook verzekering
  • Meer batterij watt uren - groter bereik. Ga voor batterijen van minstens 500Wh
  • E-MTB aandrijvingen van Bosch, Shimano, Yamaha en andere merken zijn speciaal ontworpen voor off-road gebruik
  • E-bike Fullys zijn pure off-road racers, terwijl hardtail E-bikes ook geschikt zijn voor dagelijks gebruik en trektochten
  • RRP-prijzen van minder dan € 1.700 voor een E-Mountainbike zijn te goedkoop en duiden meestal op inferieure kwaliteit
  • Voor een natuurlijk rijgedrag en goede prestaties, kan je niet om de middenmotor heen
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief