Verfijn je zoekopdracht
Categorie
All categories
Fietsen
Triathlon- & tijdritfietsen
Merken
Trek
38
BMC
27
Eddy Merckx
9
Bianchi
6
Specialized
5
Argon 18
1
Cube
1
Scott
1
Meer merken
Models
Timemachine 02 105 2017
3
Timemachine 01 SRAM Red eTap 2017
2
Timemachine 02 Ultegra 2017
2
Timemachine 02 Ultegra Di2 2017
2
Venge Vias Expert Disc 2017
2
Plasma RC 2017
1
Timemachine 01 Ultegra Di2 2017
1
Winkels
Fietsen Vergauwe
12
De Coureur
9
De Zwaluw
9
Lindor Fietsen
9
Touvelo
9
Fietsen Rombouts
5
Ampe Fietsen
4
Ride
4
Meer winkels
Plaats
Geslacht
Toestand
Kleur
Maat
Groepset
Frame materiaal

Triathlonfietsen | Tijdritfietsen

Bekijk:  

Het materiaal

Aan een tijdrit of een triathlon kan je natuurlijk met een gewone wielrenfiets deelnemen. Maar de meeste deelnemers maken gebruik van tijdritfietsen. Zo’n aerodynamische tijdritfiets heeft veel minder luchtweerstand, waardoor veel hogere snelheden behaald kunnen worden. Deelnemers zonder een speciale aerodynamische fiets zullen dus zeer waarschijnlijk niet de beste tijden kunnen rijden. Naast de speciale tijdrit- of triathlonfietsen wordt er bij een tijdrit ook gebruik gemaakt van andere kleding. Deze kleding bestaat, in tegenstelling tot de meeste gewone wielerkleding, uit 1 geheel. Dit helpt ook om de luchtweerstand te verlagen. Om het geheel af te maken dragen de deelnemers een aerodynamische helm. Deze helm helpt om, bij de juiste houding op de fiets, de luchtstroom op de juiste, meest effectieve manier langs het lichaam van de coureurs te sturen. Daardoor vermindert de luchtweerstand ook.

De aerodynamische fiets

Aerodynamische tijdritfietsen zien er heel anders uit dan de normale wielrenfiets. De verschillende soorten racefietsen verschillen geometrisch heel erg van elkaar. Om te beginnen valt het direct op dat een tijdritfiets een ander stuur heeft. Het normale racestuur is niet erg aerodynamisch, vandaar dat op de tijdritfiets een ligstuur is aangebracht. De wielrenner komt hierdoor dieper op de fiets te liggen, om de weerstand te verminderen. Bij de tijdritfiets worden ook 1 en 2 afgesloten wielen gemonteerd, of wielen met 3 of 4 spaken. Dit alles om de luchtweerstand te verminderen, en nog meer snelheid uit de fiets te kunnen halen. Een gewone wielrenfiets heeft 2 bidonhouders, 1 op de zitbuis en 1 op de schuine buis. Deze zijn vaak niet aanwezig op een tijdritfiets. Daar bevindt de bidonhouder zich soms aan het zadel, achter de wielrenner.

Triathlon

Een triathlonfiets lijkt op een tijdritfiets. Meestal heeft een triathlonfiets een steilere zitbuishoek, waardoor de benen meer in een zelfde positie komen als met hardlopen. Hierdoor wordt de overgang van wielrennen naar hardlopen een stuk makkelijker. De bovenbuis van een triathlonfiets is iets korter als de bovenbuis van een racefiets. Dit is mede om te zorgen dat de positie op het ligstuur beter vol te houden is voor de armen. Voordat een triathleet op de fiets stapt heeft deze al een aantal kilometer gezwommen. De armen zijn dus al vermoeid, en juist met die armen moeten de rus en nek ondersteunt worden op het ligstuur. Dit is eenvoudiger met een kortere bovenbuis.

Aanschaffen van een tijdritfiets of een triathlonfiets

Een tijdritfiets kopen doe je niet zomaar. Deze fietsen zijn vrij duur. Zeker als je een goede fiets van carbon wilt. Probeer eerst een tijdrit te rijden met een gewone fiets met een daarop gemonteerd ligstuur. Zet het zadel zover mogelijk naar voren, en monteer een korte stuurpen. Zo kan je kijken of het tijdrijden wel iets is wat je wilt doen. Als dit bevalt ga je op zoek naar een goede wielerspecialist. Daar wordt je dan helemaal opgemeten zodat je een goede tijdritfiets kan kopen. Een triathlonfiets kopen verschilt niet heel veel van het kopen van een tijdritfiets. Het gaat er in beide gevallen om dat je positie op de fiets goed is. Zo kan je het beste je kracht overbrengen op de pedalen. En als je een goede, comfortabele positie op de fiets hebt kan je dit ook langere tijd volhouden. Mocht je net niet lekker zitten op je fiets, dan moet je niet gelijk een nieuwe triathlonfiets kopen, maar de afstelling met kleine stapjes veranderen. Doe je dit te snel, dan loop je het risico op blessures. Door steeds met kleine beetjes de afstelling van je fiets aan te passen, zal je deze veranderingen minder merken. Fiets na iedere verandering een paar trainingen voordat je verdere aanpassingen doet. Blijf dit zo doen totdat je de ideale positie hebt gevonden. Je merkt het vanzelf wanneer je de ideale positie op de fiets hebt gevonden. Deze houding voelt prettig aan tijdens het rijden. Je kan maximale kracht op de pedalen overbrengen, en je raakt niet vermoeid in je armen, schouders of nek. Deze positie kan je dan langdurig vasthouden zonder problemen te ervaren.

Lees ons e-mail en privacybeleid