Type fietsen
Top frames
BikeExchange heeft alle merken:
Full suspension: optimaal veersysteem voor oneffen gebied. Wil je aangenaam een steile afdaling uitvoeren, een gevarieerde koers door bergachtig gebied maken, een slopende rit met natuurlijke ondergronden doorstaan of je door een uitdagend parcours manoeuvreren? Met een full suspension mountainbike heb je een voor- en achtervering, waardoor oneffenheden en grotere klappen opgevangen worden. Dit zorgt voor meer comfort tijdens de rit, maar ook voor het op peil houden van snelheid en prestatie. Op elk ruig terrein geeft de full suspension meer controle en daarom zijn deze mountainbikes geliefd onder marathonfietsers, trials en enduro's.
Een full suspension houdt in dat een fiets een voor- en achterwielophanging heeft. Een fiets met enkel vering vooraan heet een hardtail. Deze hardtail is dus een stijvere uitvoering. Meestal is het zo dat voor Downhill races de full suspension fietsen worden gebruikt. Cross country races werden gewoonlijk op hardtails gereden. Tegenwoordig geven veel fietsers de voorkeur aan een full suspension wanneer het gaat om een variëteit van technieken. Het is niet altijd zo dat de full suspension mountainbike comfortabeler is dan de hardtail. Het comfort wordt namelijk ook bepaald door de geometrie van de fiets. Een achterdemper, zoals bij de full suspension, vang veel trillingen en schokken op, maar de rug kan belast blijven. Dit kan dan weer komen door de positie van het zadel en het stuur. Voor velen is een 29'er een meer comfortabele fiets dan bijvoorbeeld een 27,5'er.
De hardtail heeft een vaste geometrie en kent niet de gecompliceerde verbindingen van de full suspension modellen. Zo zijn hardtails goedkoop in onderhoud. Ze zijn stijf en hebben daardoor een effectieve transmissie van trapkracht. Echter is het bij duurdere modellen van de full suspension mogelijk de vering te vergrendelen. Een full suspension is eenvoudig onder controle te houden. De fiets reageert voorspelbaar op obstakels en geeft daarmee vertrouwen. Er is meer tractie mogelijk tijdens het klimmen en meer remvermogen doordat de wielen altijd in contact staan met het grondoppervlak.
De full suspension mountainbike is door zijn meer ingewikkelde bouw iets zwaarder, en ook iets duurder dan een reguliere hardtail. Het brengt ook meer onderhoud mee. Tijdens het klimmen kan energie verloren gaan in de achterdemper, omdat deze altijd iets mee beweegt. Systemen als CTD of Twin Lock kunnen dit echter tegengaan. Ook is het niet aan te raden een full suspension te kopen van onder de € 1000, vanwege de mindere kwaliteit van de dempers en afmontage. Dit heeft een gevolg op de duurzaamheid en rijeigenschap van de fiets. Je investeert beter in het begin wat meer, om grotere kosten op termijn te voorkomen.
Uiteraard is het grote voordeel dat schokken volledig worden opgevangen met een full suspension. Hobbels, afdalingen, rotsachtige groeven, gladde ondergrond; met een full suspension heb je de fiets volledig onder controle. Zo kun je dus ook accelereren op steenachtige grond, zowel stijgen, dalend als platte grond. De vering van een full suspension is geheel naar eigen inzicht in te stellen. Op deze manier is het mogelijk de vering in te stellen naar persoonlijke voorkeur.
Als je een full suspension mountainbike aanschaft voor het rijden in de stad, dan is dit zonde van het geld. Een full suspension MTB is namelijk vooral bedoeld voor het rijden op een verscheidenheid van ondergronden. Hij blinkt uit op heuvelachtige of oneffen gebied, doordat de vering moeiteloos ieder gat of hobbel pakt. Als rijder blijf je zo geconcentreerd en levert betere prestaties.