Nu vanaf €1.949€2.599
Hardtails
Nu €2.999
€3.999Nu €7.899
€9.599Nu €1.499
€2.999Nu €899
€1.399Nu €899
€1.399Nu €899
€1.399Nu €899
€1.399Nu €899
€1.399Nu €450
€699Nu €499
€749Nu €599
€899Nu €1.999
€2.999Nu €1.600
€2.399Nu €1.089
€1.599Nu €429
€629Nu €429
€629Nu €4.799
€6.999Nu €550
€799Nu €550
€799Nu €620
€899Nu €620
€899Nu €620
€899Nu €1.250
€1.799
Toon 24 van 1587 resultaten
Results loaded
Hardtails
Hardtails - wat je moet weten
Een Hardtail heeft enkel vering vooraan, een verende voorvork (en dus een harde staart). Door hun simpliciteit zijn ze perfect als instapmodel voor wie helemaal nieuw is in het mountainbiken. Maar ook profs maken er graag gebruik van. Met hun sportieve geometrie en stijfheid, zijn ze ideaal om snelheid te ontwikkelen. Aangezien ze enkel een verende voorvork hebben, zijn ze op erg ruig terrein uiteraard minder comfortabel en stabiel dan hun tegenhangers, de Fullsuspension Mountainbikes.
De vork in een Hardtail heeft meestal een veerweg tussen de 80 en 120mm. Bij enduro en trail Hardtails kan dit oplopen tot 140mm. Extra comfort kan komen uit de geometrie van het frame. Dit scheelt van model tot model, naargelang het beoogde doel van de fiets.
Framemateriaal van Hardtails
De meeste modellen die je zal tegenkomen, worden van aluminium of carbon gemaakt. Beide materialen zijn licht, stijf en duurzaam. Van de twee is aluminium het goedkoopste en het "minste" in kwaliteit. Er is niets mis met een alu Hardtail, maar de duurste en meest prestatiegerichte modellen zullen altijd carbon zijn, grotendeels vanwege het lager gewicht.
We zetten alle eigenschappen van de afzonderlijke materialen kort op een rijtje:
Alle Hardtail feiten in een oogopslag
- Stevig, lichtgewicht frame met sportieve geometrie
- verende voorvork met meestal 80 - 120 mm veerweg
- derailleurversnellingen met maximaal 3 kettingbladen
- Gestrekte rijpositie en effectieve krachtoverbrenging
Frame materialen voor Hardtails
Zoals gebruikelijk bij Mountainbikes, vertrouwen Hardtails vaak op de lichtgewicht materialen aluminium of carbon voor het framemateriaal. Deze maken niet alleen de beklimmingen gemakkelijker door hun lage gewicht, maar bieden ook het nodige comfort op ruige paden door hun dempende eigenschappen. Carbon modellen zijn absolute lichtgewichten (soms minder dan 10 kg) en worden daarom meestal aangetroffen in het duurdere segment. Een overzicht van alle eigenschappen van de afzonderlijke materialen:
Aluminium Hardtails
Aluminium is nog steeds het populairste materiaal voor Hardtail mountainbikes, op de voet gevolgd door carbon. Beide materialen hebben in wezen dezelfde eigenschappen, die bij uitstek geschikt zijn voor de ontwikkeling van stijve en vooral lichte fietsframes. Aluminium is echter iets zwaarder in vergelijking. Anderzijds is het gemakkelijker te verwerken en te vormen, wat duidelijk tot uiting komt in de prijs. De krachtoverbrenging is ook iets beter, wat te danken is aan de hoge stijfheid van de brede aluminium buizen. Dit leidt tot een hardere rijervaring, omdat het materiaal minder meegeeft en er geen demping aan de achterzijde is zoals bij de Fully. Veel fabrikanten gebruiken het "butting"-proces om hun frames nog sterker te maken. Daarbij wordt de wanddikte van de afzonderlijke buizen van het frame tot één, twee of drie keer verminderd op de punten die niet zo cruciaal zijn voor de stijfheid. Op die manier kan gewicht worden bespaard zonder verlies van stijfheid. Het aluminium frame op een Hardtail is daarom de beste keuze voor iedereen die op zoek is naar solide prestaties met een goede prijs-prestatieverhouding.
Carbon Hardtails
Nog niet zo lang geleden waren frames van koolstofvezel voorbehouden aan de absolute elite. Vandaag de dag zijn carbon Hardtails echter al verkrijgbaar in lagere prijssegmenten. De koolstofvezels kunnen met moderne fabricagetechnieken gemakkelijk en schoon worden bewerkt en gevormd, zodat de ontwikkelaars kunnen experimenteren met verschillende buisdiameters en uiteindelijk nog meer gewicht kunnen besparen. Het grote voordeel van carbon als framemateriaal: geen enkel ander materiaal kan zo'n goede stijfheid-gewichtsverhouding bereiken als een hoogwaardig carbonframe. Dus als je op zoek bent naar het beste onderstel voor wedstrijden en competities, kun je niet om een carbon mountainbike heen. De goede prestaties hebben natuurlijk een prijs. Hardtails van carbon zijn merkbaar duurder dan aluminium, zowel in aanschaf als in reparatie. Door de grotere breekbaarheid van het materiaal bestaat het risico dat het frame bij een val een zichtbare of onzichtbare scheur ontwikkelt, waardoor de stabiliteit en de stevigheid niet meer gewaarborgd zijn en je het frame tegen hoge kosten moet laten onderzoeken en repareren.
Stalen en titanium frames voor Hardtails
Staal wordt over het algemeen nauwelijks nog gebruikt voor Hardtails of Mountainbikes, vooral vanwege het hoge gewicht. Als framemateriaal is het echter zeer goedkoop en tegelijk bijzonder robuust, waardoor het perfect is voor de eerste stappen op een mountainbike. Aan de andere kant van het spectrum staat het titanium frame, dat ook nauwelijks meer wordt gebruikt, maar wel vanwege de zeer hoge verwerkings- en materiaalkosten. Het materiaal is zeer licht en uiterst duurzaam. Het corrodeert ook niet zoals staal. De bewerking van titanium is echter ongelooflijk moeilijk en duur, wat de hoge kostprijs van een mountainbike uit dit materiaal veroorzaakt. Daar staat tegenover dat hij bij een val vrijwel onverwoestbaar is.
Hardtail types in overzicht
Hoewel Hardtails qua gebruiksmogelijkheden niet zo veelzijdig zijn als Fullys, moet iedereen die op zoek is naar een geschikte fiets ook weten waarvoor hij geschikt of bedoeld is.
All-Terrain Hardtails
Als je op zoek bent naar een Mountainbike op instapniveau en niet meer dan 300 tot 400 euro wilt uitgeven, vind je in dit segment je perfecte metgezel. Hardtails in deze prijsklasse zijn uitsluitend gericht op beginners en zijn minder pure MTB's dan allround fietsen die perfect als dagelijkse metgezel kunnen worden gebruikt. Voor veeleisende trails missen deze fietsen de juiste uitrusting, voldoende veerweg en een stabiel rijgedrag. In de stad, op weg naar het werk of op bospaden zult je echter geen problemen hebben met een goedkope Hardtail. Fietsen in deze categorie worden ook vaak Crossfietsen genoemd, vooral in de prijsklasse tot €500.
Cross-country Hardtails
Cross-country is de parade discipline van de moderne Hardtail. De afkorting XC, die op veel fietsen van dit type te vinden is (bijvoorbeeld als XC Geometry), verwijst ook naar de individuele wedstrijdtypes van deze discipline. XCM staat voor marathonwedstrijd, waarbij afstanden van 50 tot meer dan 150 kilometer worden gereden. Het parcours is zeer gevarieerd en uithoudingsvermogen is een van de doorslaggevende factoren.
Hardtails zijn voor veel mountainbikers de beste keuze voor crosscountry parcours en eenvoudige trails vanwege hun goede voortstuwing en lage gewicht. Hoewel er de laatste tijd steeds meer fullys aan wedstrijden meedoen, is het frame met alleen voorvering moeilijk te verslaan met zijn explosieve acceleratie en klimcapaciteiten op vlak terrein. Alleen op veeleisende afdalingen is het moeilijk om bij hoge snelheid de controle te behouden als de achterste driehoek geen vering heeft. 100mm-120mm veerweg voor is meestal standaard en is ook voldoende om de ruwste obstakels te overwinnen. Aangezien een hoge gemiddelde snelheid een belangrijke factor is in cross-country, krijgt de aandrijflijn een zeer belangrijke rol toebedeeld. In topmodellen wordt hier steeds vaker de enkelvoudige aandrijving gebruikt, waarbij de voorderailleur wordt weggelaten en een grote overbrengingsbandbreedte achter voor voldoende efficiëntie zorgt. Dit bespaart gewicht, vergemakkelijkt het onderhoud en maakt ook het schakelen gemakkelijker en sneller.
Trail Hardtails
Als je de voorkeur geeft aan hardere trails en daarvoor iets meer veerweg nodig hebt, bieden veel fabrikanten ook Hardtail MTB's met een grotere veerweg aan. Deze zijn dan bijzonder geschikt voor meer veeleisende, speelse trails en routes met snelle afdalingen die meer veringscomfort vereisen. Dit wordt mogelijk gemaakt door verende vorken met een veerweg van 120 mm tot 140 mm, aangevuld met een meer ontspannen framegeometrie met meer flexibiliteit, wat het rijgevoel verbetert en meer stabiliteit creëert. Dit omvat een vlakke stuurhoek, een grotere reikwijdte en een langere wielbasis. Er zijn ook nieuwe oplossingen voor de banden, die voor meer comfort zorgen. Plus banden beschrijven extra brede banden en worden steeds meer gebruikt op Hardtails voor trailgebruik, omdat ze nog meer grip bieden en tegelijk het gebrek aan achtervering compenseren. De wielmaat in deze reeks varieert tussen 27,5" en 29".
29" wielen in trend
De trend naar 29" wielen heeft zich ook doorgezet naar Hardtails en maakt mountainbikes nog soepeler off-road. De combinatie van een schokabsorberende verende voorvork, een flexibel frame en grotere wielen stelt de 29er in staat om zelfs in moeilijk terrein veel op te slokken, en de krachtige schijfremmen brengen de fietsen zelfs bij snellere afdalingen veilig tot stilstand. Deze eigenschappen maken ze bijzonder geschikt voor cross-country, race en marathon rijden. Hier profiteren zij ook van steilere stuur- en zadelhoeken, die een agressievere en meer gestrekte houding op de fiets mogelijk maken en daardoor een effectievere aandrijving, omdat het gebruikte vermogen directer op de aandrijving wordt overgebracht. Hardtail MTB's worden ook bij voorkeur gebruikt voor dirt jumping. Ze maken indruk met kleine, ultralichte frames en hebben vaak een veerweg tot 150 mm om de impact tijdens sprongen te verminderen.
Hardtail or Fully? De voordelen in een oogopslag:
Bij de aankoop van een mountainbike rijst in het begin vaak de beslissende vraag: Hardtail of fully? Nominaal is het enige verschil de framevering achteraan, maar uiteindelijk is het de rijstijl die bepaalt welke van de twee mountainbikes de beste keuze is. Terwijl bij Hardtails de nadruk ligt op een laag gewicht en snel, wendbaar rijden, zijn Fullys ook geschikt voor zwaarder terrein en worden ze gekenmerkt door sterkere frames, een grotere veerweg en meer comfort bij het afdalen. Met een mountainbike met alleen voorvering bent je beslist sportiever op weg en hoeft je niet altijd de hoogste berg te beklimmen om plezier te hebben.
- meestal goedkopere prijs
- betere tractie en voortstuwing in gemakkelijk terrein
- minder bewegende, hoog-onderhouds onderdelen
- lager gewicht (carbon modellen onder 10 kg)
Harde Staarten 2021: De nieuwste fietsen nu in de winkel
De Hardtailfabrikanten laten zich niet uit het veld slaan voor het modeljaar 2021 en hebben weer allerlei nieuwe producten in de aanbieding. Als je de nieuwe MTB's in ons 2021 Highlights overzicht bekijkt, zul je zien dat na de trail Hardtails in 2021, veel merken zich dit jaar hebben gericht op snelle cross-country racers. We hebben de nieuwe Cannondale F-Si met de door Lefty geprezen Ochoa, een nieuwe Bianchi Methanol, de verbeterde Carbon Vertex van Rocky Mountain, de Focus Raven, Centurion Backfire Carbon, Orbea Alma, Conway RLC, Simplon Razorblade en ga zo maar door. Het zijn stuk voor stuk pijlsnelle carbonvijlen die qua gewicht en voortstuwing aanzienlijk verbeterd zijn ten opzichte van hun voorgangers en momenteel het summum vormen in het Hardtailgamma van het respectievelijke merk. De grote 29er wielen zijn hier de standaard, die in combinatie met een agressieve geometrie en steile stuuruitslag zorgen voor een gezonde mix van grote wendbaarheid en maximale snelheid.
De laatste jaren zag het er allemaal wat anders uit. De fabrikanten concentreerden zich op trail Hardtails, d.w.z. Hardtails die qua geometrie en uitrusting geoptimaliseerd waren voor gebruik op de trail. De nieuwe 27,5+ wielmaat is toonaangevend, omdat de fietsen hierdoor meer grip en tractie hebben op gladde ondergronden. De Plus-banden zorgen ook voor meer comfort achterin, aangezien het dikke rubber de trillingen vakkundig absorbeert. Daarnaast zijn er stevige frames (meestal van aluminium) en een vork met 140 mm veerweg die goed te slikken is.
Maar er zijn ook echte vernieuwingen. De nieuwe Lapierre Prorace is uitgerust met de zogenaamde SAT-technologie, die zich in de wegvervoersector reeds verscheidene jaren heeft bewezen. Hij bestaat uit een speciale veerpoot die de bovenbuis met de zitbuis verbindt en die een grotere buigzaamheid heeft door een uitsparing met een ingebracht elastomeeronderdeel, waardoor hij aanzienlijk meer meegeeft en dus als een demper werkt. Hierdoor kan de zitbuis meer schokken en trillingen opvangen en de berijder meer comfort bieden op ruige trails. Trek heeft een soortgelijk concept ook toegepast op de Procaliber.
Koop nu je MTB Hardtail: Top selectie op BikeExchange
Aan het einde van het seizoen 2021 is er weer volop voer voor MTB-liefhebbers. Onze dealers krijgen niet alleen de nieuwe 2022-modellen in hun land, maar moeten ook plaats maken - met grote kortingen op de 2021-runners. Zo is er nu al een grote selectie van actuele Hardtails van het volgende modeljaar, die je op ons platform en natuurlijk bij onze dealers in de winkel kunt bekijken, en talrijke laaggeprijsde MTB-Hardtails die sterk zijn afgeprijsd. Maar snelheid is hier geboden: vaak zijn er alleen nog restanten beschikbaar, die zeer snel weer zijn uitverkocht.
Heb je de smaak te pakken gekregen en wil je nu een Hardtail kopen? Dan vindt je gegarandeerd wat je zoekt in onze fietsen online shop. Op BikeExchange vindt je gemakkelijk en snel de beste Hardtail MTB's van de populairste fietsmerken. Met onze filterfunctie kunt je jouw persoonlijke criteria zoals budget, framemateriaal of derailleurgroep invoeren en je ontvangt dan de meest geschikte aanbiedingen uit het grootste aanbod van honderden Nederlandse en Belgische fietsendealers.