For a more effortless and secure experience on our site, please consider updating your browser
Verfijn je zoekopdracht
Categorie
Alle categorieën
Fietsen
Elektrische fietsen & pedelecs
Elektrische racefietsen
Merken
BH Bikes
4
Haibike
4
Giant
3
Bianchi
2
Winkels
Simair
8
Fietsen Devos
2
Xbikes-zele
2
Olcay Belgium
1
Beschikbaarheid
Plaats
Kleur
zwart
antraciet
wit
Maat
44cm
47cm
50cm
51cm
53cm
54cm
55cm
56cm
More
Type versnelling
Naafversnelling
Derailleur
Single speed
Motorfabrikant
Yamaha
Bosch
GIANT
E-motion
Fazua
Andere

Elektrische racefietsen

Bekijk:

Fietsen met een motortje

De meningen zijn erg verdeeld over het gebruik van motortjes in koersfietsen. De tegenstanders vinden dat fietsen op een elektrische racefiets geen sport is. De sport is juist om op eigen kracht zo snel mogelijk een traject af te leggen. Terwijl de voorstanders van een racefiets met trapondersteuning hier geen probleem in zien. Zij vinden dat het moet kunnen dat je een technisch hulpmiddel gebruikt als je je groep niet meer kan bijhouden. Wat toerfietsers doen is nog niet zo’n probleem. Zij mogen zelf beslissen of zij trapondersteuning gebruiken of niet. Als je echter wedstrijden rijdt, heb je je aan meer regels te houden. Ondersteuning, op welke manier dan ook, is uiteraard niet toegestaan. Gebruik van een racefiets met elektrische trapondersteuning is daar absoluut niet toegestaan en kan leiden tot inname van je licentie en een schorsing van meerdere jaren. Bij professionele wedstrijden wordt tegenwoordig gebruik gemaakt van een scanner die de fietsen controleert op verboden motortjes. Binnen een paar seconden kunnen juryleden dan zien of er zich in het frame van de fiets iets bevindt dat niet toegestaan is.

Hoe werkt een elektrische racefiets?

In de meeste gevallen zit er een klein motortje verborgen in de staande buis van de wielrenfiets. Deze is bijna geluidloos tijdens gebruik, en vrijwel onzichtbaar weggewerkt in het frame. De accu van dit systeem wordt weggewerkt in een bidonhouder. Door middel van een knop op het stuur is het systeem aan te zetten en weer uit te schakelen. Het complete systeem weegt nog geen 2 kilogram. Zo kan je het in een fiets inbouwen en het totale gewicht van je wielrenfiets nog onder de 10 kilogram houden. Het motortje is rechtstreeks aangesloten op de cranks, die dus direct aangedreven worden. Het is niet mogelijk om aan te geven hoeveel ondersteuning je wilt. Het is dus alles of niks. Het enige wat in te stellen is, is de cadans oftewel het aantal omwentelingen per minuut. De enige beperking die het systeem heeft is de accu. Een volledig opgeladen accu levert ongeveer 90 minuten ondersteuning. Je zal dus bij langere tochten wel flinke stukken zelf moeten trappen. Als de motor niet ingeschakeld is rijdt de racefiets hetzelfde als een gewone racefiets. Alles staat dan in vrijloop, zodat je geen extra weerstand hebt van het motortje.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief