For a more effortless and secure experience on our site, please consider updating your browser
Verfijn je zoekopdracht
Categorie
Alle categorieën
Fietsen
Elektrische fietsen & pedelecs
Elektrische mountainbikes
Gebruik - rijstijl
Cross-Country & Race
All Mountain / Trail
Dirt Jump & Street
Vrije tijd & Beginner
Enduro
Groepset
Shimano XT
Shimano Deore XT Shadow
Shimano Deore XT
Shimano SLX
Shimano Deore Shadow
Shimano Deore
Shimano Alivio
Shimano Acera
More
Merken
Haibike
95
BH Bikes
44
Cube
14
Trek
6
Bergamont
3
BESV
2
Stevens
2
Bulls
1
Meer merken
Winkels
Simair
144
Xbikes-zele
14
Fietsen Brys
8
Bikesensation
2
Bikeshop Knokke
2
Budget Bikes
2
B-Cycle bvba
1
CDBikes
1
Meer winkels
Beschikbaarheid
Plaats
Geslacht
Toestand
Kleur
zwart
carbonzwart
antraciet
grijs
zilver
wit
rood
blauw
More
Maat
42cm
16" | 40.6cm
45cm
17" | 43.2cm
17.5" | 44.5cm
50cm
18" | 45.7cm
51cm
More
Wielmaat
26"
27.5"
29"
27.5"+
28"
Frame materiaal
Carbon
Aluminium
Vermogen motor
250W
350W
400W
500W
600W
Motorfabrikant
Yamaha
Bosch
GIANT
Shimano
Brose
E-motion
Bafang
Andere
More
Type vering
Verende voorvork
Vork- en zadelvering

Elektrische mountainbikes | E-MTB

Bekijk:

Elektrische MTB’s

Net als de elektrische fiets wordt de elektrische mountainbike steeds populairder. Veel gebruikers van deze elektrische MTB’s willen lekker fietsen met hun maatjes zonder achter te blijven, omdat ze het tempo niet kunnen bijhouden. Of ze willen ondersteuning bij een zware klim, zodat ze energie overhouden voor de rest van de tocht. De techniek staat niet stil en de ontwikkelingen volgen elkaar in hoog tempo op. Tegenwoordig is er keuze uit een paar type motoren. Het eerste type is ingebouwd in het achterwiel. Het voelt aan alsof een onzichtbare hand je een duwtje in de rug geeft als je de motor inschakelt. Het nadeel is dat het duidelijk zichtbaar is voor iedereen dat je een MTB met ondersteuning rijdt. Ook is de gewichtsverdeling verstoord. De achterkant van de fiets is zwaarder dan normaal.

De beste optie is een motor op de trapas. Deze ondersteunt de trapbeweging, waardoor het minder kracht kost om de pedalen rond te trappen. Zo heb je 200 Watt extra vermogen, zonder je meer in te moeten spannen. Het motortje wordt vrijwel onzichtbaar in het frame verwerkt. Het gewicht is verdeelt over de fiets, die daardoor goed in balans is. Balans is sowieso erg belangrijk bij het terreinrijden.

De accu van de motoren wordt weggewerkt aan de schuine buis van het frame, in een bidonhouder. Hierdoor is het niet mogelijk om een bidon mee te nemen aan de schuine buis, maar de meeste mountainbikers gebruiken toch een camelbak dus dat is vaak geen probleem.

De meeste oude modellen elektrische MTB’s werden ondersteunt tot 25km/u. Dit was vaak voldoende op terrein, maar niet op vlakke asfaltwegen. Tegenwoordig worden er ook steeds vaker motoren ontwikkeld die ook bij hogere snelheden ondersteuning bieden. Het gebruik hiervan is echter op openbare wegen niet toegestaan, ,omdat je fiets dan onder motorvoertuigen valt.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief