Nu €2.399€3.499
E-Bike Hardtail (E-Hardtails)
Nu €2.399
€3.199Nu €5.092
€6.789Nu €2.549
€3.299Nu €1.799
€2.249,90Nu €2.399
€2.999,90Nu €3.999
€4.999Nu €2.999
€3.699Nu €3.499
€4.299Nu €2.899
€3.449Nu €5.399
€6.399Nu €5.399
€6.399Nu €2.899
€3.399Nu €2.899
€3.399Nu €2.999
€3.499Nu €2.999
€3.499Nu €3.599
€4.199Nu €3.299
€3.799Nu €3.299
€3.799Nu €2.499
€2.799Nu €2.519,10
€2.799Nu €3.999
€4.399Nu €3.800
€4.100Nu €3.800
€4.100
Toon 24 van 230 resultaten
Results loaded
E-Bike Hardtail (E-Hardtails)
Alle informatie over de Hardtail E-bike
Als je een E-mountainbike wilt kopen, kan je kiezen tussen een Fully geveerde of een hardtail die alleen een verende voorvork heeft, net als een gewone MTB. Op het eerste gezicht is de E-bike hardtail (of ook wel E-hardtail genoemd) niets meer dan een normale Hardtail met elektrische aandrijving. Maar er komt meer bij kijken, en we zullen je hier laten zien waar je op moet letten bij de aanschaf, wat een goede E-hardtail maakt en waarom je goed moet nadenken over wat je met je nieuwe fiets wilt gaan doen.
Koopadvies voor E-hardtails - de belangrijkste basisprincipes
E-bike hardtails zijn een tweesnijdend zwaard. Fabrikanten bieden vaak een breed gamma E-MTB-modellen aan, maar niet allemaal zijn ze geschikt als een echte E-hardtail voor Mountainbike gebruik. Van een Crossfiets tot een trail-verslaafde volbloed Hardtail, alles is er. Hoewel ze allemaal een voordemper hebben, MTB-onderdelen en een sportieve geometrie, moet je je hierdoor niet laten verblinden. Goede hardtail E-bikes hebben een veel agressievere geometrie dan, ter vergelijking, de verwante Cross E-bikes, hebben een stevige luchtgeveerde voorvork met minstens 100mm veerweg en een stabiel frame en dikke banden voor trailgebruik. Wie probeert op een betere Crossfiets te rijden, zelfs op makkelijkere afdalingen, wordt al snel van het idee afgebracht door het slechte rijgedrag, het gebrek aan schokreserves en de slechte grip.
Daarom moet je van tevoren duidelijk weten welke routes je met je nieuwe E-hardtail wilt gaan rijden. Als je meer van Cross-country houdt, zal je wat dieper in de buidel moeten tasten dan wanneer een sportieve alledaagse fiets genoeg voor je is. De wielen daarentegen, hangen af van persoonlijke voorkeur: Wie de voorkeur geeft aan wendbaarheid en manoeuvreerbaarheid moet een E-hardtail met 27,5" wielen aanschaffen, terwijl wie meer comfort en soepelheid verkiest, moet gaan voor grote wielen met een diameter van 29".
Heeft je een Fully voorkeur? De vergelijking
Geen achterschokdemper, een veerweg van 80mm tot 120mm - zelden 140mm - een lichter frame, en een relatief lagere prijs: de voordelen van een hardtail E-bike ten opzichte van een Fully zijn legio, maar iedereen die op beide types heeft gereden weet dat het de kwaliteit is die hier telt, niet de kwantiteit. En als je met je E-mountainbike vooral op trails en afdalingen wilt rijden, moet je twee keer nadenken voordat je voor een E-fully kiest.
Want als het terrein veeleisend wordt, moet de E-bike hardtail duidelijk offers brengen. Het ontbreken van een achterdemper en de niet altijd even vergevingsgezinde geometrie van het frame maken technisch lastige trails tot een krachttoer, en rijcomfort is dan een vreemd woord. Aangezien fouten zelden worden vergeven vanwege de geringere tractie, moet je er altijd op letten dat je een perfecte lijn houdt met de E-hardtail. Op de bergrug is het lichtgewicht frame weer superieur aan het Fully. Bovendien is de directere krachtoverbrenging door het ontbreken van een demper een groot voordeel als het gaat om het inhalen van tijd op het parcours.
Conclusie: Als je je off-road wilt uitleven en alles van trail tot downhill wilt doen, moet je voor een Fully gaan. Als je echter alleen af en toe door het bos wilt scheuren, Cross-country paden wilt afleggen en tegelijkertijd een fiets nodig hebt die geschikt is voor dagelijks gebruik, is een Hardtail E-bike beter. Plus: een Fully E-bike is in de eerste plaats één ding: duur.
De motor kwestie
Zowel fabrikanten als klanten worden vaak geconfronteerd met de vraag op welke fabrikant zij voor de aandrijving moeten vertrouwen. Natuurlijk komen alleen echte krachtpatsers in aanmerking voor E-hardtails, maar welk merk precies het beste werk levert, is een punt van discussie. We stellen kort de vier populairste fabrikanten van E-bike aandrijvingen en hun topmotoren voor.
Bosch
Bosch is de E-bike pionier bij uitstek en heeft waarschijnlijk de meest populaire motor op de markt met zijn Performance CX aandrijving. Het koppel is een respectabele 75 Nm en de ondersteuning kan in vier fasen worden geselecteerd. Bijzonder interessant is de eMTB-modus, die het Sport-niveau vervangt en een progressieve vermogensafgifte introduceert die het voortdurend schakelen tussen ondersteuningsniveaus minimaliseert.
Yamaha
De PW-X is Yamaha's topmodel en een buitengewoon compacte krachtpatser. Het koppel reikt tot een extreem sterke 80 Nm en biedt ook in het lagere bereik voldoende stuwkracht. Er zijn in totaal vijf ondersteuningsniveaus beschikbaar voor de E-hardtail rijder. Wanneer de topsnelheid van 25 km/u is bereikt, ontkoppelt de Yamaha-motor volledig, zodat de berijder kan blijven trappen zonder zich enorm te hoeven inspannen.
Nieuw sinds 2018 is de Yamaha PW-SE, een sportief aangedreven variant die qua vermogen tussen de normale PW en de PW-X in zit.
Shimano
De StePs E8000 heeft sinds zijn introductie meer dan de aandacht getrokken. Zonder overdreven prestatiewaarden, is het eerder het totaalpakket dat overtuigt met de Shimano motor. Intuïtieve bediening, compatibel met Di2 elektronisch schakelen, trail-modus, met aangenaam progressieve vermogensafgifte en een fatsoenlijke boost-modus die de hardtail E-bike met veel puf voortstuwt. Met de in 2019 geïntroduceerde E7000 beschikken fabrikanten over een iets minder krachtige maar betaalbaardere variant, die bijzonder goed geschikt is voor het lagere prijssegment.
Brose
De Brose-aandrijving, die in Berlijn wordt geproduceerd, geeft fabrikanten een grote vrijheid bij de integratie en configuratie van de aandrijvingen. Met batterijen met een capaciteit van 400-770 Wh en aanpasbare software om de motorkarakteristieken en ondersteuningsniveaus aan te passen, is het aan de fabrikant om te bepalen hoe de motor presteert. Met 90 Nm koppel is het de krachtigste aandrijving in het veld, maar is minder krachtig dan de concurrentie.
Carbon of aluminium: E-bike Hardtail frames in vergelijking
Er valt op dit moment niet veel te vergelijken, maar we doen het voor de volledigheid. Net als bij Hardtail MTB's hebben aluminium frames en carbon frames specifieke voor- en nadelen die vaak samenhangen met het beoogde gebruik en de uiteindelijke prijs van de fiets. Aluminium frames zijn vaak robuuster, goedkoper en nog steeds het overheersende framemateriaal voor E-hardtails, omdat het gemakkelijker te bewerken is dan carbon en de nodige sterkte heeft om zelfs de zwaarste modellen de berg op te duwen. Anderzijds zijn carbonmodellen vaak van een andere orde qua prijs, maar duidelijk beter in termen van gewicht en stijfheid. Carbonframes worden vaak gebruikt voor Crosscountry E-mountainbikes, omdat de nadruk hier steeds meer op gewicht ligt. Trailmotoren daarentegen maken meestal gebruik van massief aluminium.
Hardtail E-bikes: de nieuwste modellen
De lucratieve E-bike markt heeft de laatste jaren veel nieuwe fabrikanten aangetrokken, waaronder bekende namen als Rocky Mountain en BMC. Maar zelfs de gevestigde fabrikanten voegen jaar na jaar nieuwe fietsen toe en investeren nog meer ontwikkelingstijd in off-road E-bikes om bij een directe vergelijking niet het onderspit te delven tegenover de concurrentie. De trends in de E-hardtailsector gaan in twee richtingen: Enerzijds proberen fabrikanten een bredere groep kopers te bereiken met betaalbare instapmodellen, anderzijds proberen ze het gewichtsnadeel van E-bikes verder terug te dringen en zo veel mogelijk te besparen op de frames naast alternatieve aandrijfsystemen zoals de ultralichte Fazua-aandrijving.
Een andere trend is de integratie van de accu in de onderbuis. Hier moet vooral de Bosch PowerTube worden genoemd als de drijvende kracht achter talrijke modelupdates. Fabrikanten als Cube, Haibike, Giant en Scott rusten een groot aantal modellen uit met de slanke accu, wat uiteraard resulteert in een aangepast frame. Andere fabrikanten daarentegen hebben het chique uiterlijk achterwege gelaten ten gunste van een betere rijervaring. Ghost presenteerde de Lector als een hybride E-bike Hardtail in 2018 en claimt de titel van de lichtste E-mountainbike in zijn klasse. Haibike had een innovatief nieuw product klaar voor 2019. De nieuwe FLYON modellen vertrouwen op een nieuw, Haibike-exclusief aandrijfsysteem met maar liefst 120 Nm en worden gekenmerkt door een hoog niveau van systeemintegratie.
Verlaagde modellen van vorig jaar & testfietsen nu te koop
Als je niet per se het nieuwste model hoeft te hebben, kun je op BikeExchange veel besparen. De modellen van vorig jaar en de resterende voorraad staan het hele jaar door te koop op onze marktplaats: de dealers willen zo snel mogelijk van hun goederen af om plaats te maken voor het huidige assortiment. Daarom vindt je elke dag nieuwe aanbiedingen op onze marktplaats waar je een echt koopje kunt vinden. Je kunt echter meestal de beste deal krijgen met een gebouwde E-Hardtail: Op BikeExchange vind je ook testfietsen van dealers die gebruikt zijn voor testritten of alleen als tentoonstellingsstukken. De fietsen zijn in topconditie en worden meestal geleverd met garantie van de fabrikant.
Koop een E-bike hardtail - top selectie direct van de dealer
Het aanbod van E-bike Hardtails is enorm. Alle sportieve fabrikanten bieden verschillende modelseries aan, die op hun beurt meerdere versies en uitrustingsvarianten omvatten. Daarom is het nuttig om vooraf na te denken over een vast doel en een budget vast te stellen. Met deze twee gegevens kunt je gemakkelijk de BikeExchange zoekopdracht verrijken en krijgt je alleen relevante aanbiedingen die aan jouw eisen voldoen. Je kan de resultaten ook filteren op prijs en korting, zodat je snel een koopje van het vorige jaar kunt pakken zonder al te hard te hoeven zoeken. En als je vragen hebt over jouw fiets - onze partner dealers adviseren je graag, per E-mail, telefoon of direct in de winkel.