For a more effortless and secure experience on our site, please consider updating your browser
Plaats een zoekertje

Verkoop meer
dankzij het ROPO-Effect

Met BikeExchange bereik je de moderne consumenten

Ontdek de voordelen

Online vertonen. Lokaal verkopen.

92 %

Researcht online

Weet je hoe de moderne klant een fiets koopt?

Iemand will een fiets. Bestelt die zonder nadenken eentje online? Of gaat hij eerst kijken in een winkel? Geen van beide.

Meer dan 92% van alle consumenten kijkt eerst rond op het internet om zo een geïnformeerde keuze te kunnen maken.

BikeExchange is wereldwijd de grootste online marktplaats voor fietsen. Ons enige doel is om de lokale fietsenwinkels die op ons platform staan aan zoveel mogelijk potentiële klanten te laten zien. Zo creëren we zichtbaarheid bij al die consumenten die online aan het researchen zijn.

Contacteer ons om meer te weten te komen over BikeExchange

Het ROPO Effect

We zeggen net dat 92% zijn fiets online opzoekt. Maar dat wil niet zeggen dat al die mensen ook online kopen. Meer dan 80% verkiest nog steeds om, na het maken van een weloverwogen keuze, naar een betrouwbare en lokale zaak af te zakken. Want daar kan men:

… de fiets zien en aanraken.

… de fiets laten controleren en rijklaar maken door een professional.

… kopen, opstappen en beginnen fietsen.

ROPO staat voor Research Online, Purchase Offline en het wordt meer en meer een vaste term in de moderne retail, ook in de fietsbranche.

92% van de consumenten zoekt online allerlei info op en 64% verwacht een online overzicht van alle keuzes te kunnen vinden. Dit is essentieel geworden om tot aankoop over te gaan.

De moderne klant op BikeExchange

Voorbeeld: Vincent, mannelijk, 27 jaar, beginnend wielertoerist

1

Algemeen rondkijken

  1. Google zoekopdracht bv. "Racefiets koopadvies"
  2. Belandt op bikeexchange.be
2

In detail verder zoeken

  1. Zoekt op BikeExchange naar "Racefietsen"
  2. Gaat naar de website van bv. Scott voor info over de modellen
3

Gericht vergelijken en navraag doen

  1. Gaat terug naar bikeexchange.be
  2. Vergelijkt aanbiedingen en contacteert fietsenwinkels
4

Aankoop in de winkel

  1. Bezoekt de winkel en
    koopt daar zijn fiets

Ons voorbeeld legt uit hoe BikeExchange inspeelt op het ROPO-effect:

Vincent wil een nieuwe racefiets kopen. Eerst zoekt hij nog in het wilde weg op Google naar algemene info over racefietsen, zodat hij weet in welke richting hij moet gaan kijken. Op BikeExchange vindt hij alle info die hij nodig heeft en tegelijk ook een ruim aanbod om uit te kiezen. Valt zijn oog op bijvoorbeeld een Scott Addict, dan kan hij de meest specifieke details terugvinden op de website van Scott, de fabrikant. Als zijn beslissing gemaakt is, dan komt hij via BikeExchange rechtstreeks terecht bij allerlei winkels die hem kunnen verderhelpen. Hij kiest zelf waar hij het best terecht kan, maakt telefonisch of via mail een afspraak en klaar is kees. Online gezocht, offline gekocht.

Lokaal online verkopen met Click & Collect

Producten online bestellen en in de winkel gaan afhalen – Dat is Click & Collect. Een concept dat online en offline perfect met elkaar verbindt en een vast bestanddeel is van de Multichannel strategie van BikeExchange. De klant waardeert Click & Collect omdat ze zo geen verzendkosten betalen en het product nog live kunnen inspecteren voor het bij hen aankomt. Voor de winkel is het gemakkelijk, want het is een verkoop zonder moeite. Je moet er enkel een product voor opzij zetten.

  • Nog een kanaal dat erbij helpt om online klanten in jouw winkel te brengen.
  • Extra verkoop in de winkel: Mensen die hun product komen afhalen zullen meestal nog iets anders kopen ook, omdat ze er dan toch al zijn.
  • Nieuwe klanten uit heel het land: Ben jij de enige die dit product nog had? Mensen zijn bereid hier een eindje voor te rijden.

„De jongens van BikeExchange hebben een goed doordacht systeem uitgewerkt. Het is vlot te gebruiken en over het rendement valt niet te discussiëren. Als we toch eens met vragen of opmerkingen zitten, krijgen we steeds vlot antwoord van Jasper, onze account manager. We hebben al lang onze eigen website, die het zeker niet slecht doet. Maar na een kleine twee jaar bij BikeExchange, overwegen we om volledig hun systeem te gaan gebruiken voor al onze online bezigheden.“

Ivan

Xbikes Zele

De online marktplaats voor lokale fietsenwinkels

Start nu en toon je producten aan duizenden geïnteresseerde klanten.

+32 (0) 3 233 90 03

of laat hier uw contactgegevens achter

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief