Plaats een advertentie

Verschil Dames en Heren Racefiets

april 20, 2023
Verschil Dames en Heren Racefiets

Beter laat dan nooit. Dat is tenminste onze mening als het gaat om de gestage groei van speciale fietsen voor vrouwen. Vooral in de laatste paar jaar hebben fabrikanten het potentieel ingezien van een fietsmarkt speciaal voor vrouwelijke klanten en breiden ze hun assortiment voortdurend uit. Maar kunnen racefietsen voor vrouwen echt toegevoegde waarde bieden, of is het allemaal slechts een verkooptruc om nieuwe kopers aan te trekken?

In dit artikel beantwoorden we al je vragen over racefietsen voor vrouwen. Wat zijn de verschillen met de "racefiets voor mannen"? Wat maakt ze speciaal? Is er überhaupt behoefte aan speciale racefietsen voor vrouwen? En zo ja, hoe kom ik er dan achter welke voor mij geschikt is?

Anatomische verschillen tussen vrouwen en mannen

Voordat we kijken naar de verschillen tussen racefietsen voor mannen en vrouwen, laten we eerst eens kijken naar de lichaamsbouw van beide geslachten om beter te begrijpen waarom dit onderscheid überhaupt nodig is. Het is immers duidelijk dat de lichaamsbouw van een man heel anders is dan die van een vrouw, zelfs vrij onafhankelijk van geslachtskenmerken.

In het algemeen gaan fabrikanten bij de ontwikkeling van hun racefietsen voor vrouwen uit van de volgende hoofdverschillen: Vrouwen zijn kleiner, hebben bredere heupen, smallere schouders en een kortere romp ten opzichte van de paslengte. Natuurlijk zijn deze beweringen niet algemeen waar, maar ze beschrijven een heel redelijke basis in de zoektocht naar de perfecte racefiets voor vrouwen.

De bredere heupen resulteren in een grotere quadriceps hoek (hoek tussen de richting van de kniepees en de richting van de quadricepsspier) en bredere zitbotten. Dit leidt tot andere eisen aan de zitpositie op de fiets, waaraan de fabrikanten momenteel voldoen met een aangepaste framegeometrie. Sommige merken doen geen moeite met een nieuw frame en vertrouwen op een klein uniseks frame in combinatie met een speciaal vrouwenzadel en een smaller stuur.

Framegeometrie voor vrouwen

damen_rennrad_1-png

Omdat het vrouwelijk geslacht gemiddeld kleiner is, begint de framehoogte van vrouwenwegfietsen bij kleinere maten. Dit werkt natuurlijk door naar de grotere framehoogten, die dan minder groot zijn dan die voor mannen.

Voor de kortere romp en de relatief langere benen hebben veel frames een kortere reach, een langere stack en een lagere standoverhoogte. De reach beschrijft de horizontale afstand tussen het midden van de trapas en het midden van de bovenrand van de balhoofdbuis, de stack de verticale afstand. De standoverhoogte beschrijft de hoogte van de bovenbuis boven de grond in verhouding tot de kruishoogte van de rijder.

Het lagere bereik wordt meestal bereikt door een kortere bovenbuis en stuurpen. In combinatie met een langere stack is de rijpositie op de fiets veel rechter en comfortabeler. De bovenbuis zakt ook meer dan bij de herenversie om de standoverhoogte te verminderen en het op- en afstappen te vergemakkelijken.

Bij een uniseks frame klagen sportieve vrouwen vaak over problemen in de schouder- en nekstreek, omdat je veel moet strekken om überhaupt bij het stuur te kunnen omdat de reikwijdte te lang is. Dit leidt tot spanning en pijn die tijdens het fietsen erger wordt. Bovendien schuif je onwillekeurig steeds verder naar voren op het zadel, wat weer leidt tot zitproblemen.

Meer topaanbiedingen van meer merken? Klik hier!

Contactpunten tussen rijder en fiets

Contactpunten zijn de onderdelen van de fiets die tijdens het rijden door het lichaam worden aangeraakt. Hieronder vallen natuurlijk het zadel, het stuur en de pedalen. Deze laatste worden meestal niet meegenomen bij de aankoop van een racefiets, daarom concentreren we ons hier op de andere twee.

damen_rennrad_3-png

Zadelproblemen zijn een van de meest voorkomende ergernissen waar vrouwen over klagen tijdens het fietsen. Oncomfortabele pasvorm, te veel wrijving, hoge druk op de botten - een verkeerd zadel is vaak de schuldige. Hier is een speciaal vrouwenzadel nodig. Zoals gezegd zijn de zitbotten van vrouwen breder dan die van mannen en is de Q-hoek groter. Daarom is het contactoppervlak van een vrouwenspecifiek zadel meestal groter (zie afbeelding linksboven) en is het zadel in zijn geheel breder. Hoewel niet specifiek voor vrouwen, worden zadels met een uitsparing in het midden aanbevolen om de druk van de gevoelige zachte weefsels weg te nemen, de bloedcirculatie te verbeteren en gevoelloosheid te voorkomen. Een te uitgerekte racefietsgeometrie kan dergelijke problemen nog verergeren.

damen_rennrad_2-png

Bij de voorkant van de racefiets gaat het om het stuur. Dat moet in vergelijking smaller zijn en makkelijker bereikbaar via een kortere stuurpen (zie foto linksboven). Verder wordt een racefietsstuur vaak aangepast zodat de remhendels gemakkelijker te bereiken zijn, omdat vrouwen meestal kortere vingers hebben.

Er zijn ook speciale aanpassingen aan de trapas om de vrouwenwegfiets nog efficiënter te maken. De cranklengte is bijvoorbeeld korter om een betere krachtoverbrenging en tegelijkertijd meer comfort en prestaties mogelijk te maken. Dit verschilt echter niet veel van uniseks frames, die ook met kortere cranks in kleinere framematen worden geleverd.

Andere factoren

  • Remhendels: Zoals eerder beschreven hebben dames racefietsen de remhendels vaak dichter bij het stuur en zo gevormd dat ze gemakkelijker te bereiken zijn. Sommige fabrikanten rusten de hendels ook uit met stelschroeven, zodat de afstand individueel kan worden ingesteld.

  • Frameontwerp: Naast de geometrie en de afmetingen veranderen sommige fabrikanten ook de materiaalsamenstelling van hun hoogwaardige carbon frames om het lichaamsgewicht te verlagen. Als dit goed wordt gedaan, verhoogt dit idealiter de conformiteit van het frame en vermindert het gewicht.

  • Stijl: Voor velen het visueel duidelijkste verschil tussen dames racefietsen en unisex fietsen. De kleurstelling en vormgeving zijn vaak kleurrijker en flitsender, niet zo sober als de vaak alleen maar zwarte of witte fietsen voor mannen. Vroeger was de kleurstelling het enige verschil tussen vrouwen- en mannenversies.

Eindvraag: Hebben vrouwen een specifieke vrouwenracefiets nodig?

Het diplomatieke antwoord: Dat hangt ervan af. Het belangrijkste voordeel van een speciale racefiets voor vrouwen is dat je meteen na aankoop kunt gaan rijden. De fiets is in de juiste maat en onder de juiste omstandigheden aangepast aan de vrouwelijke lichaamsbouw, en je hebt vanaf het begin een betere rijervaring en dus meer plezier in het fietsen. Aan de andere kant moeten de bovenstaande generalisaties over het vrouwenlichaam natuurlijk wel op jou van toepassing zijn, zodat je profiteert van de speciale geometrie en de aangepaste contactpunten.

Anders moet gezegd worden dat bijna elke uniseks racefiets kan worden aangepast om perfect op je lichaam te passen. Hier geldt echter het principe: hoe meer je je fiets aanpast, hoe verder je je verwijdert van de oorspronkelijke rijervaring waar de ontwikkelaars naar streefden. Een dames racefiets is al uitgerust met de juiste geometrie en onderdelen, zodat in vergelijking minder aanpassingen nodig zijn.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief