Plaats een advertentie

Triathlon Checklist van A tot Z

april 17, 2023
Triathlon Checklist van A tot Z

Als je tot nu toe niet veel met triatlon te maken hebt gehad, maar dit seizoen eindelijk de uitdaging van een echte triatlonwedstrijd wilt aangaan, dan hebben wij precies wat je nodig hebt. In onze checklist vind je nuttige tips en advies over de uitrusting die je nodig hebt voor je eerste triatlon. De combinatie van hardlopen, zwemmen en fietsen is drie keer zo leuk, maar vergt ook drie keer zo veel voorbereiding. Dus om ervoor te zorgen dat je niet alleen met een fiets en gympen aan de wedstrijd begint, moet je duidelijk weten welke uitrusting je nodig hebt voor voor, tijdens en na de wedstrijd.

Zelfs de meest ervaren triatleten hebben slechte momenten gehad bij de voorbereiding op een triatlon. Thuis je wetsuit vergeten is zeker tragisch (en zeker behoorlijk koud), maar het betekent niet het einde van de race. Andere fouten zoals een ongeladen batterij voor je Shimano Dura Ace Di2 of vergeten fietsschoenen kunnen daarentegen wel een vroegtijdig einde betekenen.

Organisatie is alles

Het is zeker een goed idee om eerst eens te gaan zitten en na te denken over wat je eventueel nodig hebt voor de triatlon. Deze lijst zal zeker blijven veranderen na elke race die je voltooit, maar hij vormt een stevige basis waarop je als beginnende triatleet kunt bouwen. Om je te ondersteunen hebben we geprobeerd de belangrijkste informatie voor je eerste triatlonstart samen te stellen.

We gaan ervan uit dat je eerste triatlon waarschijnlijk geen volledige Ironman zal zijn (hoewel er zeker specialisten zijn die het geprobeerd hebben). Voor de langere triatlonafstanden zijn er nog een paar dingen om over na te denken, maar onze checklist richt zich vooral op korte afstanden zoals sprint (ca. 25 km) en Olympische afstand (ca. 51 km). Voordat je je eigen uitrusting samenstelt, moet je echter eerst je wedstrijdset (wedstrijdtas) ophalen bij de organisator.

triathlon fahrr der wechselzone

De Triathlon Wedstrijdkit

Triathlonorganisatoren bieden je meestal de mogelijkheid om je racekit een dag voor de wedstrijd op te halen. In veel gevallen kun je het ook 's ochtends voor de wedstrijd ophalen. In dit pakket vind je min of meer nuttige gadgets van sponsors en alle informatie over de wedstrijdprocedure, je startnummerstickers en een chip voor de tijdmeting. Je moet je startnummer bevestigen op je fietshelm, fiets en op je lichaam met een rubberen band, die je vaak bij de organisatoren kunt kopen. Bij het fietsen moet het naar achteren wijzen, bij het lopen naar voren. Bij het wisselen kun je dan, dankzij de rubberen band, gewoon het blad op de band naar voren trekken en de richting veranderen. Je moet je startnummer met een veiligheidsspeld aan het bandje bevestigen. De chip moet meestal aan de enkel worden bevestigd. In het wedstrijdpakket zit ook een zwemdop, waarvan de kleur je leeftijd/startgroep aangeeft en dus signaleert wanneer je naar de start moet.

Het beste is om je racekit - indien mogelijk - de dag voor de wedstrijd op te halen, zodat je meer tijd hebt om jezelf en je uitrusting te organiseren. Je kunt de tijd op de locatie ook gebruiken om het parcours en het overgangsgebied te bekijken. Als je midden in de wedstrijd zit en het overgangsgebied is vol fietsen en gehaaste triatleten, kun je het parcours uit het oog verliezen en tegelijkertijd veel tijd verliezen.

Triathlon van A tot Z: De checklist voor beginners

Wij splitsen onze checklist op in de afzonderlijke disciplines, en dat zou jij ook moeten doen. Doorloop de race zelf stap voor stap in je hoofd en bedenk alles wat belangrijk kan zijn.

Triathlonwielen - alle artikelen

Triatlon Kleding & Accessoires - alle artikelen

Zwem

  • Zwemcap van de organisator: Je kunt helaas niet je eigen badmuts gebruiken, ook al is die 10x beter.

  • Zwembril

  • Zwembrilspray voor beter zicht - als je er niet in wilt spugen om hem weer helder te krijgen.

  • Wetsuit: De ITU (International Triathlon Union) heeft zijn eigen regels over wanneer een wetsuit wel en niet gebruikt mag worden in een triatlon. Factoren hierbij zijn watertemperatuur, zwemafstand en leeftijdsgroep. Een vuistregel is: geen wetsuit bij watertemperaturen boven 22°C. Informeer voor de zekerheid nog eens bij de organisator.

  • Smeermiddel voor je nek en armen als je een wetsuit gebruikt (indien nodig).

  • Plastic tas voor je natte zwemspullen.

  • Triathlonpak: Voor korte afstanden zoals sprinten is het niet altijd nodig om je om te kleden. Wat je draagt voor het zwemmen is ook je outfit voor het fietsen en hardlopen. Hier is je persoonlijke kijk het belangrijkst - of je doet de triatlon volledig in zwemkleding, korte broek en trui, een triatlonpak uit één stuk, speedsuite, enz.

  • Doekje

  • Zonnebrandcrème

  • Hartslagmeter en/of stopwatch

  • Oordopjes/neusklem indien nodig.

Fietsen

  • Fietsen: Voor de triatlon moet je je fiets helemaal doornemen en ervoor zorgen dat alles echt soepel werkt. Een lichtere versnelling is een goede voorinstelling, zodat je na het inspannende zwemmen snel op weg kunt. Ook hier is het belangrijk dat je de sticker al hebt bevestigd. Je fiets mag niet in de overgangszone staan zonder het unieke startnummer. Als je je fiets voor de wedstrijd buiten in de brandende zon laat staan, moet je voor de wedstrijd wat lucht uit de banden halen en ze weer oppompen.

  • Di2 batterijen opladen (alleen als je die hebt, natuurlijk) en dan niet vergeten te gebruiken.

  • Fietspomp

  • Tyre repair kit: Onmisbaar op langere triatlonafstanden, op korte sprintafstanden kun je het risico nemen en gewoon starten zonder bandenreparatieset. Maar als je het zekere voor het onzekere wilt nemen, pak dan in.

  • Fietsschoenen

  • Fietssokken

  • Startnummerstickers, die kun je het beste uitknippen en met plakband lamineren en op de helm en de fiets plakken.

  • Veiligheidsspelden voor je startnummer om het te bevestigen.

  • Drinkfles (liefst gevuld)

  • Fietshelm

  • Fietsbril

  • Kleurige markering zoals een sjaal of lint om de plaats van je fiets in het overgangsgebied te markeren. Dit is natuurlijk niet superbelangrijk, maar kan je helpen je fiets bij te houden tijdens de hectische wisselingen.

  • Energiegel (indien nodig kun je die het beste aan je fiets vastplakken).

Lopen

  • Muts

  • Loopschoenen (bij voorkeur met klittenband of rubber vetersysteem, zodat je niet eerst de veters hoeft te strikken).

  • Loopsokken (als je liever in verse sokken loopt dan in versleten fietssokken).

  • Vervangende waterfles: Je kunt het beste een andere waterfles in het overgangsgebied neerzetten om tijdens de overgang energie bij te vullen.

  • Energiegel of een andere vorm van koolhydraten.

Verdere uitrusting

Kleine kleding voor een hapje of drankje na de wedstrijd.

  • Warme kleding om je na de race op te warmen.

  • Gezonde snacks voor het geval je voor de wedstrijd een hapje wilt eten.

Je triatlonuitrusting - wat moet waar?

Ok, dus nu heb je alles wat je nodig hebt klaargelegd en nog eens gecontroleerd of er niets ontbreekt. Goed voorbereid, zogezegd. Maar gewoon alles op dezelfde plaats opbergen is niet de oplossing, want zonder organisatie raak je alles uit het oog. Sommige dingen moet je altijd bij je hebben, andere moet je opbergen in de overgangsruimte. Een goede planning is hier alles.

triathlonwissel

Als je met je fiets bij de fietsenstalling komt, is het belangrijk dat je alle stickers met je startnummer plakt waar ze moeten komen (helm en fiets). Anders kom je er niet eens in. Veel organisatoren eisen ook dat atleten in deze fase hun helm dragen, dus zorg ervoor dat je dat vooraf controleert. Op dit moment zou je de tijdchip al om je enkel moeten hebben.

Zoek nu je startnummerplaats en parkeer je fiets zodat je hem na het zwemmen snel naar de start kunt duwen en er geen andere fietsen in de weg staan. Het beste is om de andere spullen rond je fiets te plaatsen, als volgt. 1. Plaats je fietshelm:

  1. Plaats je fietshelm ondersteboven op het stuur, met je zonnebril al open in de helm.

  2. Als je klikpedalen gebruikt, klik dan je schoenen al in de pedalen. Als triatlonbeginner is dit misschien wat ongebruikelijk, en als je onervaren bent met de pedalen, is het waarschijnlijk beter om je schoenen gewoon naast je fiets te zetten en ze te verwisselen voordat je de fiets naar de startlijn duwt. Met je schoenen al in de pedalen heb je het duidelijke voordeel dat je sneller bij de startlijn bent (zelfs als je op blote voeten loopt). Je kunt wat babypoeder gebruiken om je te helpen in de schoenen te glijden.

  3. Plaats je (volle) drinkfles in de houder en bevestig de bandenreparatieset aan de fiets.

  4. Voor een absoluut noodgeval: plaats je fietspomp naast de fiets. Misschien heb je je banden al opgepompt, maar het kan nooit kwaad om dubbele zekerheid te hebben.

  5. Vouw je handdoek op en leg hem bij de andere spullen. Als het water bijzonder zout is of je veel zweet, kun je hem gebruiken om je tijdens het wisselen even af te drogen.

  6. Afhankelijk van het weer: smeer zonnebrandcrème op jezelf en dan op de handdoek, voor het geval dat.

  7. Energierepen, gels of andere koolhydraatbronnen.

  8. Doe je loopmuts en loopschoenen bij elkaar. Stop je sokken in je schoenen om iets meer tijd te besparen. 9.

  9. Markeer je opbergplek en onthoud de omgeving goed, zodat je bij het wisselen snel je plek weer kunt vinden. Onthoud ook de weg naar de in- en uitgang van de wisselzone.

  10. Zwemkleding hoort logischerwijs niet thuis in de wisselzone, maar moet je dragen bij de start van het zwemmen.

Klaar voor de race

Ok, nu ben je echt goed voorbereid. Het enige wat je mee moet nemen is je zwemkleding, hartslagmeter, plastic zak, badmuts, zwembril (en eventueel brilspray), bidon, snacks en wat kleingeld. Alles wat je niet nodig hebt voor de race kun je het beste in een zakje doen, je startnummer erop plakken en inleveren op de aangewezen plek.

Nu kun je echt beginnen! Ga naar de zwemstart, kijk misschien naar de vorige starters en let op het water en de hoogte van de golven. Brand jezelf weer op en geniet dan gewoon van de race.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief