Plaats een zoekertje

Gloednieuwe Trek Domane SLR

april 06, 2016
Gloednieuwe Trek Domane SLR

Toen Trek in 2012 hun Domane range voorstelde, kwamen ze naar buiten met de revolutionaire IsoSpeed 'decoupler'. Het mechanisme zorgt ervoor dat er veel meer flex zit in de zadelbuis van het frame, zonder noodzakelijk stijfheid te verliezen zoals een traditionele vering. Voor deze nieuwe Domane uitvoeringen is het IsoSpeed systeem gekopiëerd naar de balhoofdbuis, om de fiets langs twee kanten van extra comfort te voorzien. Deze nieuwe Domane SLR is misschien wel de meest comfortabele racefiets op de markt.

Een tijd geleden kon je Fabian Cancellara al bewonderen op een vroege versie van deze Domane SLR.

Dubbel zoveel comfort zonder extra gewicht

Bij het originele IsoSpeed concept ontstond er onder zware last flex in de volledige zadelbuis. Bij de nieuwe SLR wordt het systeem gebruikt dat je nu ook al kan zien bij de Madone, waarbij de zadelbuis uit twee secties bestaat. Zo heb je een kleiner deel dat werkt als een soort bladveer. Er zit nog steeds een 'decoupler' in het frame waar de buizen samenkomen, maar die hangt nu niet meer vast aan de volledige buis. Enkel aan het kleinere stuk.

Het speciaalste aan deze vernieuwing is dat je het comfort van de fiets gemakkelijk kan aanpassen naargelang het terrein. Door de spacer tussen de twee secties van de zadelbuis te verschuiven, verplaats je de veerkracht van de IsoSpeed decoupler. Hoe lager de spacer, hoe meer veerbeweging en comfort. Volgens Trek is de Domane SLR in zijn comfortabelste stand 14% zachter voordien, en in de minst verende stand 25% stijver. Je kan het rijcomfort aanpassen in enkele seconden met een simpele multitool.

fullpage Trek Domane SLR Seat Tube

De zadelbuis lijkt uit 1 deel te bestaan, maar als je de spacer verplaatst, wordt het duidelijk dat er wel degelijk 2 secties zijn

Het grootste punt van kritiek op de originele Domane was dat de achterkant supercomfortabel was, door de IsoSpeed decoupler, maar de voorkant veel te stijf in verhouding. Trek heeft het systeem nu kunnen ombouwen naar de balhoofdbuis. Zo worden schokken ook vooraan extra opgevangen

fullpage Trek Domane SLR IsoSpeed Front

Al die aluminium schokdempende systemen zouden ongetwijfeld extra gewicht met zich meedragen, niet? Trek beweert dat door efficiënter ontwerp op andere delen van het frame dat extra gewicht uitgebalanceerd wordt. Een naakt, ongeschilderd kader in maat 56 zou zo'n 950g wegen - 100g lichter dan de originele Domane - plus 330g voor de vork. Een likje verf verzwaart het kader met 5-200g en de schijf-en velgrem varianten zouden evenveel wegen.

fullpage Trek Domane SLR IsoSpeed rear

De IsoSpeed decoupler is eigen aan de Domane en creëert voelbaar meer rijcomfort.

Ook het stuur is comfortabeler gemaakt. Tussen de laagjes carbon, zit een rubberen laag ingewerkt. Dit zou onder druk tot 20% meer beweging leveren op de remgrepen.

Een nog grotere aanpassing is de clearance voor bredere banden. De Domane kon tot 25mm aan, de Domane SLR kan met velgremmen banden tot 28mm verdragen. De schijfremversie zelfs tot 32mm. Bovenop het superieure comfort van het kader, kan je dus banden voor allerlei ondergronden monteren zonder dat ze gaan slepen tegen het kader of de remhoef.

fullpage Trek Domane SLR from rear mast

De Trek Domane SLR 2017 heeft dus alles in zich om een van de meest kwalitatieve allrounders te worden in de racewereld. Kasseien, grindwegen, onverharde paden en andere nachtmerries voor de stijve carbon koersfiets vormen dus geen enkel probleem meer. Je fietswereld zal er alleen maar groter en diverser op worden.

fullpage Trek Domane SLR side profile

Meer fietsnieuws en artikels op onze #EverythingBike Blog