Wie tijdens de Strade Bianche goed heeft opgelet, kon zien dat winnaar Fabian Cancellara op een gloednieuwe uitvoering van de Trek Domane zat. Het populaire endurance model van Trek had in het verleden soms het probleem wat onevenwichtig aan te voelen, maar daar lijkt voor volgend jaar verandering in te komen.
IsoSpeed vooraan en achteraan?
Ingewerkt in het frame onder de zadelpen van de Domane zit Trek’s innovatieve IsoSpeed ‘decoupler’. Een handigheidje dat te vergelijken valt met een schokdemper. Het zorgt voor meer verticale flexibiliteit en dus comfort. Iets wat zeer te waarderen valt op kasseien en andere minder vlotte ondergronden. In vergelijking met de modellen van de vorige jaren, lijkt dit systeem aan de zadelpen zelf nog wat aangepast. Ook het frame lijkt nog iets aggressiever af te buigen, vooral naar de achtervork toe.

Het echte vernieuwende lijkt hem in de balhoofdbuis te zitten. Het probleem met de vorige Domanes zat hem vooral in de balans van het frame. Door de IsoSpeed decoupler was de fiets erg aangenaam om op te zitten, maar de ultrastijve voorkant haalde het geheel uit evenwicht. Voorlopig is het giswerk, Trek moet de fiets nog officieel uitbrengen. Maar op de foto is onder de cockpit duidelijk ook een soort variant van de IsoSpeed aangebracht. Misschien hebben ze een systeem uitgedokterd om ook vooraan meer comfort te bieden.

Nogmaals, het is gissen tot Trek alle details bekend wil maken. Voorlopig lijkt het nieuwe frame Cancellara alleszins geen windeieren gelegd te hebben. Hij wist er in Sienna al onmiddelijk voor de derde keer in zijn carrière de Strade Bianche mee te winnen. Qua marketing kan dat toch al tellen.
Update: Lees bekijk de officiële nieuwe uitvoering van de Trek Domane SLR hier