Plaats een advertentie

SRAM Rival eTap AXS - de elektronische racefiets schakeling voor iedereen?

mei 21, 2021
SRAM Rival eTap AXS - de elektronische racefiets schakeling voor iedereen?

Elektronische schakelgroepen inspireren al jaren veel fietsers. SRAM breidt haar portfolio van elektronische schakelsystemen uit met de Rival eTAP AXS, waarmee nog meer fanatieke kilometervreters het plezier van automatisch schakelen wordt geboden.

specs | eTAP groepsets | powermeter | conclusie

Specs van de Rival eTAP AXS

disc-brake-sram-rival-etap-axs-jpg

SRAM biedt klanten voor het eerst een 12-speed versie aan in het vervolg op de nieuwe Rival groepset met de vertrouwde X-range. Dit was voorheen voorbehouden aan de topgroep Red eTAP en de iets goedkopere Force eTAP. Als je een aanhanger bent van de "red de velgrem"-beweging, zul je niet enthousiast zijn over de nieuwe Rival, want die verschijnt uitsluitend als schijfversie - ook hier is SRAM genadeloos vooruitstrevend.

eTAP groepsets in verglijking

sram-etap-axs-onbike-jpg

De drie elektronische racefiets-groepen lijken in grote lijnen op elkaar, maar er zijn enkele belangrijke verschillen in de details: omdat SRAM bij de Rival niet de optie biedt om het contactpunt voor de rem aan te passen, is de schakelhendel in vergelijking smaller. Bovendien biedt de Rival niet de mogelijkheid om extra insteekschakelaars op de schakelhendels aan te sluiten. Deze zijn ook gemaakt van aluminium in plaats van koolstof zoals de duurdere groepen. Het schakelen is bij alle drie de groepen op dezelfde manier georganiseerd: de linker schakelt naar een lagere versnelling, de rechter schakelt naar een hogere versnelling, en door beide schakelflippers tegelijk in te drukken, verandert het kettingblad. Het grootste verschil tussen de drie groepen zit hem dus in de gebruikte materialen en het daaruit voortvloeiende verschil in gewicht.

Goedkope optie voor een powermeter

sram-quarq-rival-axs-kurbelgarnitur-jpeg

Voor veel racefietsers zal de Rival-groep ook zeer interessant zijn, omdat deze een zeer goedkope optie voor vermogensmeting biedt. Voor slechts 260 euro kun je een crankarm upgraden, die een vermogensmeter bevat. Het vermogen wordt dus aan de linkerzijde gemeten door de Quarq DUB crankarm, terwijl bij de duurdere Force en Red varianten de vermogensmeting in de crankspin gebeurt.

Conclusie

Elektronische schakelgroepen inspireren al jaren veel fietsers. SRAM breidt haar portfolio van elektronische schakelsystemen uit met de Rival eTAP AXS, waarmee nog meer fanatieke kilometervreters het plezier van automatisch schakelen wordt geboden.

Meer informatie en alle mogelijke configuratieopties vind je hier rechtstreeks van de fabrikant.


Hier vind je al onze racefietsen > Naar de racefietsen


Foto's: fabrikant

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief