Plaats een advertentie

SRAM Red eTAP: Draadloos de toekomst in

mei 30, 2016
SRAM Red eTAP: Draadloos de toekomst in

SRAM Red eTAP: een gamechanger?

Nadat Di2 de industrie op zijn kop zette met elektronisch schakelen, was het wachten op de volgende stap. De laatste jaren werd er hard over gespeculeerd. Profs reden met momenten zelfs rond met nepkabels om hun testgroepen te verbergen, maar de geruchtenmolen was stevig draaiende. SRAM werkte aan draadloos elektronisch schakelen. Ondertussen is het project al enkele maanden openbaar bekend gemaakt. Tijd om het even van dichtbij te bekijken.

[eho]

Waarom draadloos?

Het opvallendste voordeel van een draadloze groepset is hoe gemakkelijk je het installeert en hoe proper je fiets er uitziet. De laatste jaren werken fietsfabrikanten zich uit de naad om alle kabels zo goed mogelijk te verbergen. De meeste huidige frames hebben interne bekabeling, wat de kabels beter beschermt tegen regen en vuil en ook de aerodynamica verhoogt. Nadeel hiervan? De kabels effectief monteren en vervangen kan een knoeipartij worden. Zeker bij tijdritfietsen.

Met SRAM eTAP zijn deze factoren alvast verleden tijd. Je vijst de derailleurs vast, klikt de batterijen erin en je bent klaar.

sram red etap 2

sram red etap 3
Een afneembare batterij vervangt de gewoonlijke kabels en mechanica..

Hoe werkt het?

Beide derailleurs zijn voorzien van een batterij. Onder de remgrepen zitten batterijen verstopt voor de shifters. Tijdritfietsen werken met Blip knoppen, die je kan monteren waar je maar wil. Diezelfde Blips kunnen ook op een gewoon racestuur gemonteerd worden om te gebruiken als klimshifters of sprintshifters.

Op de shifters zie je kleine LED lampjes. Die geven de stand van je batterij aan en lichten ook op telkens je schakelt. Als je op een terrasje stopt en je zet je fiets tegen een muur, kan je dus zien of je niet perongeluk je shifter indrukt en je batterij aan het leegzuigen bent. Een handigheidje.

sram red etap 7
De Blips zijn hier zichtbaar onder het stuurlint gemonteerd voor een nette afwerking.

sram red etap 9
Op een tijdritstuur komen de subtiele Blip shifters helemaal tot hun recht.

Andere manier van schakelen

De gewone shifters werken net als bij een mechanische of Di2 groepset. Eén verandering: de rechterhendel schakelt zwaarder, de linker lichter. Druk beiden tegelijk in en je schakelt vooraan. Dat is aanpassen als je van een gewone groepset komt. Maar je went er snel aan en het is eigenlijk een vrij voor de hand liggende, logische manier van schakelen.

Elke shifter heeft ook kleine micro adjust knopjes. Hiermee kan je mini-aanpassingen aan de afstelling van je derailleur uitvoeren. Ook terwijl je rijdt. Zo zorg je altijd voor een vlotte overgang tussen versnellingen.

sram red etap 10

sram red etap 4

Gewicht en batterijduur van Sram eTAP

Al deze onderdelen en vernieuwingen brengen twee belangrijke vragen met zich mee. Hoeveel weegt het en hoe vaak moet je de vele batterijen opladen?

Alles opgeteld weegt een volledige eTAP groepset zo'n 2030 gram. Dat is zo'n 300 gram boven de mechanische Red 22 set. Geen ondraaglijk verschil dus.

De groepset telt vier batterijen. Twee CR2032 batterijen in de remgrepen en twee lithium-ion batterijen voor de derailleurs. De CR2032 set zou om de twee jaar vervangen moeten worden. Ze verbruiken weinig omdat er bij het schakelen slechts verwaarloosbaar kleine signalen verzonden worden.

De derailleurs verbruiken meer energie. Na ongeveer 1000km zal je telkens moeten opladen. Een enthousiaste fietser zal daar relatief snel aan komen, maar het gemak van het opladen maakt veel goed. De batterijen kan je simpel in-en uitklikken en met USB opladen. Voor noodgevallen kan je zelfs reservebatterijen meenemen zoals je ook altijd gaat fietsen met een reserveband.

Hoe rijdt het?

De remgrepen zijn comfortabel en de switch naar links-rechts schakelen went heel snel. Omdat elke remhendel maar één shifter meer heeft, wordt het ook geen probleem om met de dikste handschoenen te schakelen. Je kan nooit verkeerd duwen. Het gevoel van de shifters is niet anders dan bij oudere systemen. Je voelt en hoort perfect wanneer je van versnelling verandert.

Het systeem is uitvoerig en nauwkeurig getest. Er zijn bijna een miljoen testkilometers mee gereden voor het op de markt gebracht werd. Ook de afneembare batterijen blijken erg goed vast te zitten. Bij meerdere massale valpartijen in het profpeloton zou nog nooit een batterij losgekomen zijn.

Bij onze testritten zijn nauwelijks of geen schakelproblemen voorgevallen.

sram red etap 11

Nadelen?

Elke vernieuwing heeft voor-en nadelen. De minpunten van eTAP zijn gelukkig slechts details.

  • De batterijduur is lang genoeg, maar je moet het bewust in de gaten houden. Een beetje zelfdiscipline is hier zeker op zijn plaats. De LED-indicatoren zijn een goed idee, maar spijtig genoeg zijn ze praktisch onzichtbaar tijdens het rijden.

  • De Blip shifters zijn goed voor tijdritfietsen, maar op een gewone racefiets zijn ze moeilijk in te drukken en te plaatsen.

  • Het schakelen zelf gaat iets trager dan bij bijvoorbeeld Di2.

  • Als het misloopt, dan loopt het helemaal mis. Met mechanische systemen en kabels kan je nog wat foeteren als je onderweg problemen hebt. Als de communicatie tussen shifter en derailleur om een of andere reden wegvalt, zul je weinig kunnen doen. SRAM belooft echter dat er zo grondig is getest dat de kans op dit probleem verwaarloosbaar zou moeten zijn.

Conclusie

Wil je het nieuwste van het nieuwste? SRAM Red eTAP maakt je fiets cleaner, het is gemakkelijk te installeren en schakelt net zo goed als zijn voorgangers. Draadloos schakelen brengt elektronisch schakelen naar een nieuw niveau.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief