Het modeljaar 2021 van Specialized is nog niet compleet, maar het ontbreekt de Californiërs zeker niet aan hoogtepunten en nieuwe motoren. We hebben de nieuwe Specialized modellen voor 2021 nader bekeken en presenteren je onze hoogtepunten.
Ontdek alle 2021 SPECIALIZED modellen op de marktplaats
Specialized Diverge 2021

Type: Gravel Bike
Gebruik: Offroad, lange afstand
De nog relatief jonge Diverge ontvangt zijn derde update voor 2021 sinds de lancering in 2014 en, zoals typisch is voor Specialized, zal hij nog beter, lichter en sneller zijn. Maar de ene na de andere. Voor het eerst krijgt de Diverge de Future Shock 2.0-technologie van de Roubaix: deze wordt toegepast boven de balhoofdbuis en biedt tot 20 mm verticale flexibiliteit. De veerwerking kan ook tijdens het rijden worden aangepast met de draaiknop. Samen met de vlakke stuuruitslag zijn zelfs technisch veeleisende passages in het veld kinderspel. Over geometrie gesproken: Specialized heeft ook de trapas verhoogd om meer bodemvrijheid te bieden. Desalniettemin moet de Diverge toch speels zijn en tegelijkertijd maximale controle en veiligheid uitstralen. Een gaaf detail, de liggende achtervork: de achtervork aan de aandrijfzijde is gemaakt van een smalle stevige carbon buis om de nodige balans tussen gewicht en veerkracht te bereiken en daarbij voldoende banden speling te creëren . Specialized vertrouwt ook op intelligente gimmicks als het gaat om uitrusting: een opbergvak is verborgen onder de flessenhouder in de onderbuis, waarin plaats is voor een minitool en de binnenband. Minder gimmick, meer rumoerig is de Manic Dropper Post van X-Fusion, die af fabriek wordt meegeleverd en je de bewegingsvrijheid moet geven die je nodig hebt op de paden.
De verscheidenheid aan modellen is enorm. Naast drie aluminium varianten (vanaf € 1.099, - voor de Base E5 met Claris-groep), is de Diverge ook verkrijgbaar in 6 carbon uitvoeringen, te beginnen met de Base Carbon voor € 2.499 tot en met de S-Works Diverge voor € 9.999 met SRAM Red eTap Eagle.
Specialized Tarmac SL7

Type: Racefiets / Aero Bike
Gebruik: Racen, sprinten, klimmen
De Venge is dood lang leve de nieuwe Tarmac SL7. Zo zou je het nieuwe racefiets wonderwapen van Specialized kunnen aankondigen dat, net als veel andere fabrikanten, dachten dat klassieke racefietsen wat aerodynamischer gemaakt konden worden om klassieke aerofietsen eigenlijk overbodig te maken. Het resultaat is de nieuwe Tarmac SL7, de combinatie van de beste eigenschappen van de Tarmac-voorganger en de Venge. Geen compromissen meer, aldus het productbeheer van Specialized. Verbeterde aerodynamica wordt gegarandeerd door verbeterde buisprofielen op bijna alle punten van het frame, een aerodynamische zadelpen en het Aerofly aerodynamische stuur komen rechtstreeks van de Venge. Daarentegen is er geen verbetering in gewicht, waarom zou ik? Qua totaal gewicht staat het topmodel S-Works Tarmac SL7 soepel op 6,7 kg en is daarmee klaar voor UCI gebruik. Terwijl het topmodel wordt geleverd met een Fact 12r-frame, vertrouwen de goedkopere modellen op het Fact 10r-materiaal met een framegewicht van 920 gram (120 g meer dan het topmodel). De prijs is bekend: het instapmodel is de Tarmac SL 7 2021 met mechanische Ultegra voor € 4.999, het topmodel is verkrijgbaar met elektronische Shimano- of SRAM-versnellingen voor € 11.499 per stuk.
PS: De Venge zal daarom in 2021 niet langer deel uitmaken van het Californische assortiment.
Ontdek alle SPECIALIZED racefiets modellen op de marktplaats
Specialized Epic 2021

Type: 29er race-fully
Gebruik: Cross-Country, marathon, race
Je kunt zien dat de Olympische Spelen (theoretisch) dit jaar eraan komen. Want naast Cannondale heeft Specialized ook zijn XC-raket in de startpositie gebracht. De Epic gaat voor 2021 met een lichter frame, een verbeterd Brain-dempingssysteem, een nog vlakkere geometrie en een nieuwe carbon demperophanging van start. Al met al: minder gewicht (1441 gram in de S-Works-versie !!), stijvere achterkant, directere bediening en verbeterde krachtoverbrenging. "Snelste XC-fiets ooit?" - Kan zijn. Absoluut dichtbij. Naarmate de XC-wedstrijden steeds uitdagender worden, mogen ontwikkelaars de compatibiliteit van de paden niet uit het oog verliezen. Daarom werd de Epic nog langer en vlakker, werd de stuurhoek met maar liefst twee graden verkleind en werden de liggende achtervorken nog korter. Zoef, zoef - het moet speels door moeilijke passages en snelle bochten gaan. Qua prijs is de full carbon racer verkrijgbaar in de Comp-versie vanaf € 4.299, de topversie van S-Works (op de foto) is er voor meer dan het dubbele (€ 11.599).
Specialized Epic Evo 2021

Type: 29er race-fully
Gebruik: Downcountry, trail, tour
De afkorting Evo is een traditie bij Specialized. Al bijna 10 jaar staan de Evo-modellen voor meer downhill rijplezier. In 2021 komt, analoog aan de nieuwe Epic, ook de nieuwe Epic Evo, die gebaseerd is op hetzelfde frameplatform, maar hier en daar wat meer getrimd is met rijplezier. Met 120 mm veerweg voor en 110 mm achter, bredere banden, vario-ondersteuning, korte stuurpen en meer gripvaste remmen, zou de Epic niet alleen beter moeten kunnen omgaan met afdalingen, maar ook zijn toelatingsexamen als sportieve toerfietser kunnen doorstaan. Het juiste gereedschap werd opgeborgen met het SWAT-minitool op de flessenhouder. Als je aan de setup wilt sleutelen, kun je de hoogte van de trapas met 6 mm aanpassen, ook de hoek van het balhoofd is tot 0,5 ° verstelbaar. Verfijningen die nu al een groot verschil maken voor ambitieuze rijders. Bij de Evo begint de prijs voor de modellen uit 2021 bij € 4.499, de S-Works EVO kost € 11.599 (foto).
Specialized Status 160 2021

Type: Mullet Enduro Fully
Gebruik: Enduro, bikepark
Er is nog niet veel informatie over de nieuw leven ingeblazen Specialized Status 160 en de beschikbaarheid ervan in Europa, maar in de VS zijn er al de eerste winkels die de instap-enduro verkopen. De Status is een enduro zonder franje, niet bijzonder licht of goed uitgerust, maar stabiel, leuk en speels. Met 29" voor en 27,5" achter maakt Specialized gebruik van de set-up van talloze World Cup rijders die de Mullet fiets niet meer willen missen. 160 mm veerweg voor en achter zorgen voor voldoende prestaties op trails, waarbij de achterkant sterk doet denken aan de nieuwe Stumpjumper en waarschijnlijk net zulke goede klimprestaties zal bieden. De nadruk ligt echter op downhillprestaties, wat je zou moeten kunnen zien aan de versterkte rocker. Carbon frame? Geen denken aan! In plaats daarvan is er een Vario-stijl, Flipchip op de schokdemper, Fox-vering en SRAM-versnellingen. De fiets weegt 16 kilogram en zal ongeveer € 2.699 kosten - het perfecte alternatief voor wie zich de Enduro niet kan veroorloven. Een versie met 140mm veerweg is ook gepland.
Ontdek alle SPECIALIZED Fully modellen op de marktplaats
Specialized Rockhopper 2021

Type: Allrounder hardtail
Gebruik: Vrije tijd, XC
Mountainbikes op instapniveau krijgen vaak minder erkenning van de nieuwe releases, maar dit zijn de fietsen die aan het einde van het jaar bestsellers in de boeken van dealers staan. Specialized heeft zijn Rockhopper voor 2021 opnieuw uitgegeven en het Premium A1 aluminium frame verbeterd. Intern geleide kabels en een XC-geïnspireerde geometrie zijn de grootste innovaties en het portfolio is ook uitgebreid. Tot 8 maten zijn beschikbaar op sommige modellen, waarbij de wielmaat (27,5 "-29") en de veerweg (80-100 mm) afhankelijk zijn van de maat. De prijzen beginnen bij € 499 en lopen op tot € 1.199 voor het Expert-model (foto).
Ontdek alle SPECIALIZED Hardtail modellen op de marktplaats
Specialized Turbo Vado SL

Type: E-bike trekking
Gebruik: Stad, woon-werkverkeer, tour
Eigenlijk nog steeds een 2020-model, maar zo fris en zo nieuw dat we het gewoon in onze 2021 e-bike-hoogtepunten hebben verpakt, is de nieuwe Turbo Vado SL van Specialized. Op het eerste gezicht lijkt de discrete trekking e-bike met een moderne urban look niet op een e-bike, wat natuurlijk vooral te danken is aan de naadloze integratie van de accu. De 320Wh-batterij vuurt de Specialized SL 1.1-motor, een coproductie van Specialized en de Duitse autoleverancier Mahle, aan. Met zijn 35Nm bij 240 watt pronkt dit niet met vermogen, maar overtuigt het door zijn harmonieuze en gelijkmatige aandrijving, die zachtjes wordt ontkoppeld en alleen hoorbaar is tijdens het klimmen. Omdat de Turbo Vado SL slechts 16,8 kilogram weegt en dus niet zo veel hoeft te duwen. Mocht de normale acculading nog niet voldoende voor je zijn, dan kun je een extra accu gebruiken om 160 Wh te leveren. De Specialized Turbo Vado SL is verkrijgbaar in twee modelvarianten en elk als EQ-versie met verlichting, spatborden en bagagerek achter of alleen met verlichting. De prijzen liggen tussen € 2999 voor de 4.0 en € 4199 voor de 5.0 EQ (afgebeeld).
Ontdek alle SPECIALIZED E-Bike modellen op de marktplaats
Je bent op zoek naar goedkope aanbiedingen? Naar de Specialized aanbiedingen
Foto's: fabrikant