De kasseiklassiekers zijn voor de meeste merken dé gelegenheid om allerlei nieuwigheden uit te proberen. De renners zoeken extra comfort op de genadeloze Vlaamse en Noord-Franse wegen en daarom komen er elk jaar wel wat nieuwe snufjes opduiken.

Kasseien zijn zware kost, ook voor de profs. Daarom rijden de meeste ploegen met tubes van 25 tot 26mm. Alle demping helpt. Etixx-Quickstep werd zelfs gespot met 28mm breed rubber.

Andre Greipel van Lotto-Soudal werd gezien met een interessant gekleurde Ridley Fenix SL. Het zou niet om een customized model gaan, dus misschien is dit een kleur voor 2017.

Zoveel spacers onder de stuurpen zagen we nog nooit in het peloton. Deze renner van de Poolse ploeg CCC–Sprandi–Polkowice moet wel een heel interessante fietspositie hebben.

Svein Tuft van Orica-GreenEDGE daarentegen kan niet laag genoeg zitten op zijn Scott.

Tom Boonen heeft geprobeerd om alle hellingen en belangrijke punten van de wedstrijd neer te schrijven, maar zelfs zijn 14cm lange stuurpen was te kort om alle moeilijkheden de Ronde samen te vatten.

Shimano Dura-Ace Di2 sprint shifters voor Tommeke.

Boonen stormt de Vlaamse wegen over met een 53-39 crankset. Uiteraard allemaal gesponsord door Shimano Dura-Ace.

Als enige van de ploeg reed Boonen op een de Specialized Roubaix. Een probeersel voor komende zondag?

De rest van Etixx-Quickstep koos voor de Specialized Tarmac

Roompot-Oranje Peloton kiest voor vernieuwing met schijfremmen op hun Isaac racefietsen.

Ook Lampre-Merida zoekt extra remkracht met hun nieuwe Merida Scultura.


Fietsen met schijfremmen vereisen blijkbaar een breder fietsenrek op de volgwagen.

Wanty-Groupe Gobert heeft waarschijnlijk de meest opvallende cockpit van het peloton met deze fel oranje afgewerkte Cube.

Al hun fietsen droegen ook een eerbetoon aan hun veel te vroeg overleden ploegmakker Antoine Demoitié.
Meer fietsnieuws vind je op onze EverythingBike Blog
Volg ons ook op onze facebookpagina