Plaats een advertentie

Racefietsen 2021: de nieuwe Road & Gravel highlights

december 04, 2020
Racefietsen 2021: de nieuwe Road & Gravel highlights

Wat een turbulent fietsjaar: sinds de Corona-pandemie is er meer vraag naar fietsen dan ooit tevoren. Reden genoeg voor sommige fabrikanten om hun 2021-fietsen wat naar voren te halen, want veel vakhandelaren hebben al een gapende leegte in hun racefietsen assortiment. Als je net zo enthousiast bent over de nieuwe 2021 racefietsen als wij, dan hebben we al het nieuws en de belangrijkste informatie over de nieuwste fietsen voor het komende seizoen.

Bergamont | BMC | Cannondale | Cervelo | Cube | Giant | Fuji | Merida | Kona| Liv | Orbea | Ridley | Scott | Stevens | Specialized | Trek

Ontdek alle 2021 racefiets modellen op de marktplaats

Bergamont Grandurance 6 FMN

bergamont-grandurance-6-fmn-2021-jpg

Type: Gravel Bike
Gebruik: Off-road, lange afstand, woon-werkverkeer

Fijne racer uit het noorden: Bergamont lanceert de Grandurance 6 FMN, een gravelracer voor dames die zowel visueel als technisch op het eerste gezicht indruk maakt. De crosser, die wordt geleverd in een exclusieve Chameleon-kleurstelling, wordt geleverd met een complete GRX-groepset en Syncros-onderdelen, inclusief een speciaal dameszadel. De lichtgewicht lichtmetalen racer weegt net iets meer dan 10 kilogram en heeft een aangepaste geometrie met een neerwaartse bovenbuis. De prijs is een zeer redelijke € 1.399.

Ontdek alle Bergamont racefietsen op de markplaats

BMC Teammachine SLR 01 2021

bmc-teammachine-2021-jpg

Type: Racefiets
Gebruik: Korte afstand, hoogtemeters, sprint

Ook voor het seizoen 2021 volgt BMC het voorbeeld met een nieuwe klassieke racefiets die niet langer alleen focust op een laag gewicht en hoge stijfheid, maar ook op een goede aerodynamica. Net als andere fabrikanten hebben de Zwitsers het frame aangepast voor alle buizen die in de wind staan. Het aerodynamische vermogen wordt tot 6% verbeterd bij een snelheid van 45 km / u. Terwijl de vorige generatie uit 2017 nog baanbrekend was in de introductie van geïntegreerde kabels, richtte het model 2021 zich vooral op detailverbeteringen. Enerzijds zijn er de Aerocore bidonhouders waarvan de vorm is aangepast aan de kokerprofielen. Bovendien is de ICS-stuur- en stuurpen-unit geoptimaliseerd en weegt nu slechts 305 gram, terwijl de ontwikkelaars op de Teammachine in totaal 160 gram hebben afgeslankt. Het topmodel SLR 01 One met SRAM Red AXS groepset en lichte DT Swiss wielen weegt 6,5 kg, inclusief de twee Aerocore bidonhouders. De teammachine zou 20% stijver zijn geworden.

In tegenstelling tot zijn voorganger is de Teammachine pas vanaf 2021 verkrijgbaar als schijfversie, terwijl de SLR 01-versie alleen elektrisch kan schakelen. De high-end rage is terug te zien in de prijs: de prijzen beginnen bij € 6.799 voor de SLR 01 Four met Ultegra Di2, terwijl de reguliere SLR met minder lichte en stijve koolstofvezels vanaf € 2.699 begint. Het topmodel kost € 10.999.

Ontdek alle BMC racefietsen op de marktplaats

Cannondale Topstone Lefty 2021

cannondale-topstone-carbon-lefty-2021-jpg

Type: Gravel Bike
Gebruik: Offroad, lange tochten

Eindelijk: de iconische Slate krijgt een opvolger, namelijk de gloednieuwe Topstone Lefty 2021. Terwijl de kingpin-ophanging aan de achterkant de blikvanger was toen de Topstone vorig jaar werd gelanceerd, voegt Cannondale er nu nog eens 30 mm veerweg aan toe vooraan, in de vorm van een speciale Lefty-vork. De vork maakt gebruik van dezelfde technologie als de Ocho MTB-vork en zou dankzij een lockout-functie volledig geïmmobiliseerd moeten kunnen worden.Samen met de kingpin vering, die door een draaipunt in de zitbuis in combinatie met buigzame zit- en liggende achtervorken voor meer comfort zorgt, moet de Lefty perfect harmoniëren met de rijeigenschappen van de Topstone. De grind fiets rolt ook op brede 650b-wielen en schreeuwt om bikepacking. Talrijke zeilringen en spatbordbeugels ondersteunen dit. Ook qua geometrie is er een balans gevonden tussen rechtop zitten en aerodynamica, waardoor technisch veeleisende passages compatibel moeten zijn met lange stukken in het zadel.

De nieuwe Topstone Lefty 2021 zal verkrijgbaar zijn in drie verschillende versies. Het topmodel (foto) wordt geleverd met een eTap AXS groepset en kost € 7.499, het instapmodel met de Topstone Lefty 3 is € 3.799. Vrouwen krijgen ook een speciale damesvariant aangeboden.

Ontdek alle CANNONDALE racefietsen op de marktplaats

Cervelo Caledonia 2021

cervelo-caledonia-5-2021-jpg

Type: Allroad fiets
Gebruik: Asfalt avontuur, offroad, lange afstand

De Caledonia is bedoeld om de kloof tussen gravel- en endurance-racefietsen te dichten en een echte allroad-fiets te worden in het aanbod van de Canadezen. Het traditionele merk vertrouwt bewust niet op hightech franjes of aerodynamische poespas, maar op een frame dat tot in het kleinste detail is ontworpen met versterkte koolstofvezels, nieuwe buisvormen, een platte geo en een geïntegreerde cockpit voor de fijne look. Een paar oogjes voor tassen, bandbreedte tot 34 mm, klaar. Qua geometrie was Cervelo blijkbaar erg gebaseerd op Áspero. De stack is identiek, de reach is slechts 1 cm korter. In vergelijking met een gravelbike kunnen daarom langere stuurpennen worden gebruikt om de besturing wat minder wendbaar en direct te maken Het doel was meer rijstabiliteit op kasseien of slechte wegen. De wielbasis is lang voor een racefiets, maar hij is aanzienlijk korter dan die van de Áspero en de hoek van de balhoofdbuis is iets vlakker. Zoals typisch voor Cervelo, zijn de prijzen aan de hoge kant. Het begint vanaf € 3.199 met het basisframe en een Shimano 105. Het lichtere Caledonia 5 frame is verkrijgbaar vanaf € 5.499, het topmodel Caledonia-5 Dura Ace Di2 kost ‘slechts’ € 10.999.

Ontdek alle CERVELO racefietsen op de marktplaats

Cube Nuroad C:62

cube-nuroad-c62-sl-2021-jpg

Type: Gravel Bike
Gebruik: Offroad, bikepacking, dagelijks leven, pendelaar

Eindelijk! Terwijl de hybride versie vorig jaar zijn C:62-versie met het beste carbonframe had, kunnen de bio bikers in 2021 ook genieten van een carbon graveler van Cube. De Nuroad C:62 SL weegt slechts 7,8 kilogram en is een echte vaste waarde op de gravelmarkt. Desalniettemin moet de Nuroad divers blijven en iedereen blij maken, van pendelaars tot backpackers. Talrijke bevestigingen voor spatborden, bagagedragers en standaards, 45 mm bandenspeling (40 mm met gemonteerde spatborden) en een compleet nieuwe carbon voorvork met lowrider-optie, evenals kabeldoorvoer voor een naafdynamo - de Nuroad C:62 is een echte alleskunner waarbij aan alles gedacht is. De geometrie ziet er veel sportiever uit dan die van de Alu-Nuroad, die ook voor 2021 volledig gereviseerd werd en maar liefst 200 gram kon afvallen.

De prijzen zijn ook buitengewoon aantrekkelijk: de carbon instapmodel Nuroad C:62 Pro met GRX-versnellingen kost € 1.949, het topmodel Nuroad C:62 SL wordt geleverd met Force eTap AXS / XX1 Eagle-componenten voor de versnellingen en extreem licht Newmen Advanced SL XR25 carbon wielen voor een betaalbare € 3.898.

Cube Cross Race

cube-cross-race-2021-jpg

Type: Cyclocross fiets
Gebruik: Race, offroad, pendelaar

Net als bij de nieuwe Nuroad is ook de Cross Race herzien en is het framegewicht met 200 gram verlaagd. Bovendien is de bandenruimte vergroot tot 40 mm voor 700c-velgen. De aluminium racer heeft ook voldoende bevestigingspunten voor spatborden en bagagedragers en is daarmee ook interessant voor forenzen. Verschillen met de bijgewerkte Nuroad zitten nog steeds in de framegeometrie en vooral de bovenbuis, die bijna horizontaal loopt om het gemakkelijker te maken om de CX-fiets te schouderen. De wielbasis is korter, de stuurhoek steiler - perfect voor veeleisende, bochtige CX-koersen. De Cross Race is ook verkrijgbaar als carbonversie C:62, die sinds vorig jaar niet is veranderd. De aluminium versie is verkrijgbaar in drie uitrustingsniveaus vanaf € 974 met Tiagra 2x10 versnellingspook. Het topmodel Cross Race SL is verkrijgbaar met GRX-versnellingen en Fulcrum Racing 77 DB-wielen voor € 1.461.

Ontdek alle Cube racefietsen op de marktplaats

Giant TCR Advanced 2021

giant-tcr-advanced-2021-jpg

Type: Racefiets
Gebruik: Korte afstand, hoogtemeters, sprint

De TCR Advanced van Giant was het eerste hoogtepunt van de racefiets voor het seizoen 2021 en legde de lat behoorlijk hoog. Het racepaard van de fietsgigant is altijd licht en stijf geweest, nu zou hij nog aerodynamischer zijn geworden en wat gewicht verloren hebben. Maar eerst over het nieuwe frame: met name de buisvormen werden geanalyseerd en geoptimaliseerd, het resultaat: semi-elliptische buizen, naar achteren afgevlakt, die naast verbeterde aerodynamica ook de verticale flexibiliteit (lees: comfort) moeten verbeteren. Dankzij hetzelfde materiaalgebruik blijft het gewicht in theorie hetzelfde zijnde het niet dat de vindingrijke ontwikkelaars geoptimaliseerde productieprocessen hadden ontwikkeld en een nieuwe verf hadden gevonden die maar liefst 140 gram bespaart op het framegewicht van het topmodel. Giant heeft ook verbeteringen aangebracht aan de componenten: nieuwe Contact SLR-stuurpen, nieuw SLR-stuur en nieuwe vork zorgen ervoor dat de TCR uit één stuk lijkt te zijn gemaakt.

Er komen drie modelseries van de nieuwe TCR: naast de topversie Advanced SL Disc, die een trotse € 10.199 kost, kunnen bestuurders die minder geld willen uitgeven kiezen voor de Pro-modellen vanaf € 3.799 en de reguliere TCR Advanced-modellen € 1.799, de laatste als schijfrem versie vanaf € 1.999.

Ontdek alle Giant racefietsen op de marktplaats

Fuji Transonic

fuji-transonic-2021-jpg

Type: Aero fiets
Toepassing: Sprint, korte afstand

Fuji is zijn Sprinter aan het vernieuwen en wil de Transonic in 2021 een hoge vlucht laten nemen met nieuwe buisvormen en slimme systeemintegratie. Kammtail is het toverwoord dat de afgeronde buizen van zijn voorganger vervangt en de fiets een optimale stroomlijning moet geven bij elke windhoek. Andere verbeteringen zitten in de details: een uitsparing op de liggende achtervork verbergt de remklauw tegen de gure wind, terwijl afdekdopjes op de steekas turbulentie voorkomen. De cockpit is volledig geïntegreerd, terwijl andere sturen met een 31,8 mm klem ook op de stuurpen kunnen worden gemonteerd. Een houder voor fietscomputers van populaire fabrikanten is ook aan boord.

De nieuwe Transonic zal beschikbaar zijn met velgremmen met Shimano 105 groep vanaf € 2.499, met schijfremmen vanaf € 2.799. DAs topmodel Disc 1.1 (afgebeeld) is verkrijgbaar met eTap AXS voor € 7.999.

Ontdek alle Fuji racefietsen op de marktplaats

Merida Scultura Endurance 2021

merida-scultura-endurance-2021-jpg

Type: Endurance
Gebruik: Lange afstand, alleskunner

Blijkbaar kon Merida ook het trendy All Road-concept voor racefietsen niet weerstaan ​​en brengt met de Scultura Endurance voor 2021 een heel fris frameplatform op de markt, dat ergens tussen de Racebike Scultura en de Graveler Silex zou moeten liggen. Geen echte racer, maar sportief, snel en toch comfortabel - perfect voor wie op zoek is naar een veelzijdige allrounder die de plaatselijke wielergroep tijdens de wekelijkse ronde gemakkelijk kan bijhouden. De geometrie van de Scultura Endurance is herontwikkeld op basis van de Scultura en combineert een meer rechtop zittende positie met sportieve genen. De balhoofdbuis is langer, de bovenbuis korter en de stuurhoek heeft een wendbare 73 ° . Merida is er zeker van dat het de gulden middenweg heeft gevonden voor lange reizen met een constant hoog niveau van comfort. Verdere comfortmakers zijn de 32 mm brede slicks (35 mm is mogelijk) en buigzame achterbrug, die trillingen aan de achterkant zouden moeten dempen. Het gewicht van het frame is een redelijke 1124 gram. Ook al is de Scultura Endurance bedoeld om de vrijetijds gerichte wielrenners aan te spreken, Merida heeft niet beknibbeld op intelligente details en hightech oplossingen. De Scultura Endurace leent bijvoorbeeld de Wire Port-headset met slimme kabelintegraties van zijn aero-fiets collega's, en er is ook een mini gereedschapset verborgen onder het zadel. Bovendien zal de nieuwe racefiets voor lange afstanden alleen verkrijgbaar zijn met hydraulische schijfremmen, die zijn uitgerust met de speciaal ontworpen schijfrem koeler, die de warmteafvoer verbetert en zo voor extra veiligheid zorgt op veeleisende afdalingen. De afneembare beugel voor het monteren van een spatbord getuigt ook van het hoge detailniveau dat in de ontwikkeling van de fiets is gestoken.

Bij de start van de nieuwe generatie racefietsen komt de Scultura Endurance in vier uitrusting varianten. De Scultura Endurance 4000 voor € 2.349 met Shimano 105 groepset doet de intrede, het topmodel is momenteel de 7000-E voor € 4.199 met Ultegra Di2. De eerste fietsen moeten vanaf half augustus 2020 in de winkel liggen.

Merida Reacto 2021

merida-reacto-2021-jpg

Type: Aero-fiets
Gebruik: Sprint, korte afstand, race

Merida heeft de Reacto vanaf de grond af verbeterd en de Aero Racer op tijd klaargestoomd voor de eerste UCI-races. Verbeterde aerodynamica, meer comfort, grotere veelzijdigheid - in zijn vierde generatie is de Reacto complexer en komt hij met veel kleine details en nieuwe integratie oplossingen: een stuur / stuurpen-eenheid met geïntegreerde kabels is te vinden op alle modellen, en aerodynamische koelelementen op de vork en achterkant leveren de remmen de broodnodige frisheid. De zadelpenklem is gestroomlijnd geïntegreerd en de hendel voor de steekas kan worden verwijderd - al met al een zeer samenhangend, strak ontwerp. De geometrie is volledig bijgesneden om te racen. Een steile zit- en stuurhoek gecombineerd met een groot bereik zorgen ervoor dat de bestuurder erg gestrekt op de Reacto kan zitten. Ook belangrijk is de kwestie van het gewicht: het nieuwe carbon frame komt in twee kwaliteitsniveaus. Volgens de fabrikant weegt het high-end CF5-frame 1.422 gram (alleen voor elektronische schakelingen), terwijl de CF3 200 gram meer weegt, maar ook beduidend lager in prijs is dan de high-end versie. Over de prijs gesproken: het begint bij € 2.699 met een 105 circuit en loopt op tot € 10.799 voor de Reacto 9000-E met de SRAM Red eTap AXS 2x12 groep.

Ontdek alle Merida racefietsen op de makrplaats

Kona Rove LTD

kona-rove-ltd-2021-jpg

Type: Allroad-fiets
Gebruik: Offroad, bikepacking

De goede oude Rove uit Kona krijgt voor 2021 talloze nieuwe modellen, waaronder drie met een stalen frame en twee aluminium versies, elk met 650B- en 700c-banden. Het onofficiële topmodel is de stalen racer Rove LTD met een tapered balhoofdbuis, carbon voorvork en GRX 810 aandrijving. Als klassieke allroad-fiets is de Rove een echte allrounder op elk terrein en biedt hij voldoende oogjes en bevestigingen om als bikepacker een goed figuur te slaan.Het stalen frame is betrouwbaar, bestendig en een echte blikvanger in het edele rood. De prijzen in euro's zijn nog niet bekend, in dollars is de Rove LTD $ 2.399. De Rove DL (voorheen ST) is goedkoper voor $ 1.599.

Ontdek alle Kona racefietsen op de marktplaats

Kona Sutra ULTD

kona-sutra-ultd-2021-jpg

Type: Gravel Bike
Gebruik: Offroad, bikepacking, avontuur

Vers uit de smederij van Kona voor 2021 is de Sutra ULTD, de natte droom van elke bikepacker en wegavonturier. Met wat aanvoelt als 35239869 oogjes en bevestigingen, kun je met de nieuwe Sutra de volgende stap zetten, als je maar genoeg tassen hebt. Naast de vele bevestigingsmogelijkheden heeft de nieuwste top-of-the-line Sutra bredere diameters op de vork en zitbuis - voorbereidingen voor een 40mm verende voorvork en een Vario zadelpen (interne kabelgeleiding inbegrepen). Qua geometrie is de nieuwe Sutra beduidend langer geworden, heeft hij een vlakkere stuuruitslag en een steilere zitbuishoek. Qua onderdelen zijn er SRAM Rival versnellingen en remmen, een WTB zadel, en Maxxis 29 "x2.25" banden. De prijs: $2,399.

Ontdek alle Kona racefietsen op de marktplaats

Liv Devote 2021

liv-devote-advanced-pro-2021-jpg

Type: Gravel Bike
Gebruik: Offroad, bikepacking, avontuur

De Liv Devote is de eerste gravel fiets van het damesmerk, hij is ontwikkeld met behulp van de eigen 3F technologie en de nauwe samenwerking met pro rijders. Liv gebruikt databases met informatie over de vrouwelijke anatomie om het frame aan te passen aan de behoeften van vrouwelijke ruiters. De Devote is verkrijgbaar met een ALUXX aluminium frame of als Advanced met een carbon frame, maar de vork is in beide versies gemaakt van carbon. Ook aan lange tochten is gedacht, het frame biedt het Smart Mount System met montagemogelijkheden voor dragers, spatborden & Co. Bovendien kunnen er tot drie bidons worden gemonteerd. Om in het terrein niet aan grip te verliezen, kunnen banden met een breedte tot 45 mm worden gebruikt. Afhankelijk van de uitrusting zijn banden van 38 of 40 millimeter al standaard gemonteerd. Liv heeft de Devote ook uitgerust met een D-Fuse zadelpen om schokken en trillingen te verminderen. Het basismodel Devote 2 is verkrijgbaar vanaf € 973,82, de Devote 1 kost € 1.363,73. Als je een carbon frame wilt, zul je iets dieper in de buidel moeten tasten: € 2.338,52 voor de Devote Advanced. Het topmodel Devote Advanced Pro kost €4.678,02.

Ontedek alle Liv racefietsen op de marktplaats

Orbea Orca OMR 2021

orbea-orca-omr-2021-jpg

Type: Racefiets, endurance-fiets
Gebruik: Hoogtemeters, lange afstanden, racen

Orbea is ook een kei in de combinatie van aerodynamische sprinter en lichtgewicht racer. Met de Orca OMX, die de Spanjaarden al in 2020 hebben gepresenteerd, volgt hetzt een meer betaalbare OMR-versie van de Orca, die zich meer richt op rijgevoel en comfort. Het OMR frame maakt gebruik van rondere buisvormen in vergelijking met de OMX, wat het comfort verbetert en het gewicht vermindert. Orbea claimt hierdoor 5% meer conformiteit en een 10% betere trillingsdemping te hebben bereikt. Natuurlijk, je moet meer gewicht accepteren: Met 1030 gram weegt het OMR frame maar liefst 200 gram meer dan de laatste OMX versie. Voor nog meer comfort biedt Orbea een extra stuurconfiguratie: Naast het klassieke racestuur is er een Rise-stuur met een stijging van 20 mm en een 5 mm kortere reach, dat zorgt voor een meer ergonomische en rechtop zittende rijpositie. De nieuwe OMR-versie is verkrijgbaar vanaf een instapprijs van 1.999 euro (Orbea Orca M40), terwijl het topmodel met het nieuwe comfortframe uitkomt op € 4.499 (Orca M21eTeam, afgebeeld). Wie opnieuw voor het OMX frame kiest, kan tot € 8.999 uitgeven aan de Orca M11eLTD met SRAM Red eTap.

Ontdek alle Orbea racefietsen op de marktplaats

Ridley Kanzo Fast

ridley-kanzo-fast-2021-jpg

Type: Gravel Bike
Gebruik: Offroad, bikepacking, lange afstanden

Met zijn nieuwe Kanzo Fast heeft Ridley een waar vuurwerk van innovatieve en eigenzinnige nieuwigheden ontstoken. Gravelfiets met aerobuisprofielen? Volledig geïntegreerde kabels? Draadloze naafversnelling? Dat leest absoluut heel ongebruikelijk. Het Fast-onderdeel is al getest op de Sprinter Noah en wordt ook gebruikt in de Kanzo met de F-tubing van de buizen, de F-wings onderaan de vork en het aerostuur. De ontwikkelaars beloven een energiebesparing van 17 watt in vergelijking met een conventionele gravelbike, wat een voordeel kan zijn, vooral bij offroad-races of lange ritten. Flexibele achterkant, 42 mm bandbreedte en diepliggende liggende achtervorken zorgen voor het nodige comfort.

Een ander hoogtepunt is natuurlijk de geclassificeerde naafversnelling op het topmodel: System Power Shift is de naam van de draadloze elektronische versnellingspook in de achterwielnaaf. die een klein kettingblad simuleert en de noodzaak van een derailleur elimineert. Het circuit moet ook onder belasting goed werken en geschikt zijn om te racen. Prijzen beginnen bij € 3.199 (met reguliere SRAM Rival 1), het topmodel wordt geleverd met Shimano GRX Di2 met het Classified System.

Ontdek alle Ridley racefietsen op de marktplaats

Scott Foil

scott-foil-pro-2020-jpg

Type: Aero-fiets
Gebruik: Sprint, korte afstand, race

Scott heeft zijn parade-racer voor de Tour de France 2020 en zijn Mitchelton-Scott-team (gesponsord door BikeExchange) in vorm gebracht en een beetje meer aeropotentieel uit de sprinter gekieteld. Het hoogtepunt van de facelift is de nieuwe stuurpen-stuureenheid Syncros Creston IC SL Aero-Cockpit en de intern geleide kabels, ook mogelijk gemaakt door de nieuwe, gepatenteerde stuurbuisvorm aan de voorkant. Er is ook iets veranderd qua bandenruimte, de bestuurder heeft nu tot 30 mm beschikbaar. De nieuwe cockpit, die afkomstig is van de Addict RC, maakt de absoluut zuivere integratie van mechanische en elektrische circuits, inclusief kabels, mogelijk. De nieuwe effectverf op de teambikes en het topmodel, dat als Scott Foil Pro (foto) voor € 8.999 wordt verkocht, is minder een hoogtepunt maar meer een in het oog springend detail. Je hebt al een Foil vanaf € 3.999.

Ontdek alle Scott racefietsen op de marktplaats

Specialized Diverge 2021

specialized-s-works-diverge-2021-jpg

Type: Gravel Bike
Gebruik: Offroad, lange afstand

De nog vrij jonge Diverge krijgt zijn derde update voor 2021 sinds de lancering in 2014 en, zoals typisch is voor Specialized, wordt hij nog beter, lichter en sneller. Maar eerst iets anders. Ten eerste krijgt de Diverge de Future Shock 2.0-technologie van de Roubaix: Hij bevindt zich boven de balhoofdbuis en biedt tot 20 mm verticale flexibiliteit. De veerwerking kan ook tijdens de vlucht worden aangepast via een draaiknop. Samen met de vlakke stuuruitslag worden zelfs technisch veeleisende passages in het terrein kinderspel. Over geometrie gesproken, Specialized heeft ook de trapas verhoogd om meer bodemvrijheid te creëren. Toch moet de Diverge nog steeds gemakkelijk te hanteren zijn en tegelijk maximale controle en veiligheid bieden. Gaaf detail op de liggende achtervork: de veerpoot aan de aandrijfzijde is gemaakt van carbon om zowel aan de noodzakelijke balans van gewicht als sterkte te voldoen. Specialized gebruikt ook slimme foefjes als het om de uitrusting gaat: onder de bidonhouder in de onderbuis is een opbergvakje verborgen, dat ruimte biedt aan een minitool en een binnenband. Minder gimmicky, meer ruig is de Manic Dropper Post van X-Fusion, die af fabriek wordt meegeleverd en je de nodige bewegingsvrijheid op de trails moet geven.

De verscheidenheid aan modellen is enorm. Naast drie aluminium versies (vanaf € 1.099 voor de Base E5 met Claris-groepset) is de Diverge verkrijgbaar in 6 carbonversies, beginnend met de Base Carbon voor € 2.499 tot de S-Works Diverge voor € 9.999, uitgerust met SRAM Red eTap Eagle.

Specialized Tarmac SL7

specialized-s-works-tarmac-sl7-2021-jpg

Type: Race Bike / Aero Bike
Gebruik: Race, sprint, hoogtemeters

De Venge is dood, lang leve de nieuwe Tarmac SL7. Zo of zo zou je het nieuwe racefiets wonderwapen van Specialized kunnen aankondigen, die net als veel andere fabrikanten bedacht hebben dat je de klassieke racefietsen nog een tikkeltje aerodynamischer kunt maken om klassieke aero fietsen eigenlijk overbodig te maken. Het resultaat is de nieuwe Tarmac SL7, de vereniging van de beste eigenschappen van de Tarmac voorganger en de Venge. Geen compromissen meer, zei het product management van Specialized er over. Verbeterde aerodynamica wordt geboden door verbeterde buisprofielen in bijna elk deel van het frame, en een aerodynamische zadelpen en aerodynamisch Aerofly-stuur komen rechtstreeks van de Venge. Qua gewicht zijn er echter geen verbeteringen - waarom zou dat ook? In termen van totaalgewicht is de top-of-the-line S-Works Tarmac SL7 met 6,7 kg klaar voor UCI-actie. Terwijl het topmodel wordt geleverd met Fact 12r frames, vertrouwen de goedkopere modellen op Fact 10r materiaal met een framegewicht van 920 gram (120 gram meer dan het topmodel). Wat de prijs betreft, bevinden de modellen zich op bekend terrein: Het instapmodel is de Tarmac SL 7 2021 met mechanische Ultegra voor 4.999 euro, het topmodel is verkrijgbaar met elektronische Shimano of SRAM schakeling voor 11.499 euro elk, afhankelijk van uw voorkeur.

PS: De Venge zal in 2021 dus niet langer deel uitmaken van het Californische gamma.

Ontdek alle Specialized racefietsen op de marktplaats

Stevens Prestige

stevens-prestige-2021-jpg

Type: Gravel Bike
Gebruik: Offroad, bikepacking, lange afstanden

Nieuw ontworpen Gravel Crosser uit Hamburg: de Stevens Prestige werd voorzien van geometrie veranderingen die de crosser nog avontuurlijker en geschikter voor lange afstanden zouden moeten maken. Een verlengde wielbasis en een grotere bandbreedte, tot 45 mm, moeten zorgen voor meer soepelheid en comfort, talrijke schroefdraad ogen en gaten voor bidonhouders en tassen maken de Prestige tot een echte avonturen fiets. De fiets van 10,3 kg is verkrijgbaar in twee kleuren en wordt geleverd met een GRX tweeweg versnellingsbak en hydraulische GRX-remmen en kost een sympathieke € 1.799.

Ontdek alle Stevens racefietsen op de marktplaats

Trek Émonda SL

trek-Émonda-slr-9-2021-jpg

Type: Racefiets
Gebruik: Korte afstand, hoogtemeters, sprint

Trek wil ook zijn klimmeester Émonda voor 2021 nog aerodynamischer maken. De feedback van de Trek-Segafredo-professionals was duidelijk: meer aero! Omdat de Émonda altijd licht en wendbaar is geweest op de berg, is het nu belangrijk om de beste kwaliteiten van de Sprinter Madone in de nieuwe Émonda-versie te verwerken. En dat is wat Trek wil bereiken - de Émonda SLR 9 eTap 2021 zou de lichtste aero-fiets moeten zijn die de Amerikanen momenteel op de markt kunnen brengen. Nieuwe elliptische buisvormen zijn ontworpen om luchtturbulentie te voorkomen, terwijl de volledig geïntegreerde kabels zorgen voor een strakke uitstraling. Om het snelheidsvoordeel van aerodynamische buisvormen niet teniet te doen door het extra gewicht, was een nieuwe, lichtere carbon lay-out nodig: 800 Series OCLV Carbon. De vezels van deze carbon zijn 30% sterker dan voorheen gebruikte carbonvezels - zonder verlies aan stijfheid.

De Bontrager Aeolus RSL stuurpen unit, die speciaal voor de Émonda is ontwikkeld en 160 gram lichter is dan de Madone cockpit, wordt ook gebruikt op de SLR modellen. Ook nieuw van Bontrager zijn de aerodynamisch geoptimaliseerde Aeolus carbon wielen. Deze zijn lichter en overtuigen met een betere respons dan aluminium wielen. U profiteert dus van meer snelheid, betere acceleratie en ongeëvenaarde rijkwaliteit.

Trek was ook niet helemaal inactief met de geometrie (ook al was hier nauwelijks verbetering nodig): alle Émonda 2021-modellen hebben de H1.5-geometrie, die Trek heeft ontwikkeld in nauwe samenwerking met de professionals van Trek-Segafredo. Er moest dus een goede balans gevonden worden tussen snelheid en comfort, die zich in het dagelijks leven voor zowel mannen als vrouwen zou moeten bewijzen. Het nieuwe frame ontwerp is ook geoptimaliseerd voor 25 mm brede banden en heeft een maximale bandbreedte tot 700 x 28C. Alle modellen worden geleverd met flat-mount schijfremmen.

De Émonda SL 5 voor € 2.599, - is de instap in de derde generatie Émonda. Er zijn nog 9 andere modellen, met als hoogtepunt het topmodel SLR 9 eTap voor € 10.999.

Trek Domane AL Disc

trek-domane-al-disc-2021-jpg

Type: Endurance-fiets op instapniveau
Gebruik: Lange afstand, alleskunner, woon- werkverkeer

Wat willen racefiets beginners? Een hoogwaardige, betaalbare racefiets met solide uitrusting en hoge functionaliteit voor alledaags gebruik. Trek brengt precies dat alles met de Domane AL voor 2021 - een aluminium racer met een voorliefde voor all-road fietsen. De veelzijdige endurance-racefiets is gebaseerd op de geometrie van zijn grote carbon broer en wordt geleverd met een hoogwaardig Alpha Series 200 aluminium frame en carbon vork. De zithouding is prettig rechtop en geoptimaliseerd voor lange reizen, maar is toch gunstig voor gelegenheids rijders en pendelaars. Bovendien heeft Trek de Domane AL voorzien van veel ogen en bevestigingen voor bagagerekken, tassen en bidonhouders. Samen met de mogelijkheid banden tot 35 mm te monteren, kan men spreken van een allroad racefiets die gebruik maakt van veel van de eigenschappen van de momenteel populaire gravelbike. Qua uitrusting moeten compromissen worden gesloten vanwege de gunstige prijs-prestatieverhouding. Isospeed-systeem is niet inbegrepen, met het schakelen is het maximum de Shimano 105. Alle modellen combineren een 50-34 compacte crank met een 11-32 cassette. In ruil daarvoor hebben alle modellen schijfremmen en zien ze er dankzij de uitgebreide kleurkeuze zeer hoogwaardig uit. Het plezier begint bij € 847,09 voor de Domane AL 2 Disc met Shimano Claris-versnellingen, het topmodel wordt geleverd met 105 voor € 1.753,65. Vanaf het voorjaar komt er ook een AL 2 met velgrem.

Trek Madone SLR 2021

trek-madone-slr-2021-jpg

Type: Aero-fiets
Gebruik: Sprint, Korte afstand, Race

Een nieuw koolstof mengsel voor de nobele sprinter: de Trek Madone SLR wordt in 2021 gelanceerd met het beste OCLV800-carbon en zal weer een paar gram verliezen. De lichtste van de 5 nieuwe 2021-modellen heeft nu een totaalgewicht van 7,8 kilo. Er is niets veranderd aan de buisvormen, de geometrie en de ingebouwde technologieën, zoals de IsoSpeed-ophanging. Alleen het OCLV800 carbon compound is nieuw en zou volgens Trek 30% sterker en net zo stijf moeten zijn.Ook nieuw op sommige modellen is de Aeolus aero-cockpit die al op de Emonda is geïnstalleerd, een geïntegreerde stuur-stuurpen combinatie die nog eens 100 gram bespaart. De Madone "voor beginners" met een mechanische Shimano Ultegra 2 × 11-groep is alleen als schijfrem versie verkrijgbaar voor een prijs van rond de 6.920 euro. Het dure topmodel Madone SLR 9 eTap met SRAM Red eTap 2x12 en Bontrager Aeolus XXX 6 wielset is er voor slechts € 13.256.

Ontdek alle Trek racefietsen op de marktplaats

Meer over de nieuwe Trek Modellen Naar de BikeExchange Blog


Je bent op zoek naar goedkope aanbiedingen? Naar de Race- en Cyclocrossfietsen aanbiedingen
Een grootste selectie van alle race- en cyclocross merken? Nu bij ons!


Foto's: fabrikant

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief