Plaats een advertentie

Racefiets Groepen: Shimano, SRAM & Campagnolo

april 19, 2023
Racefiets Groepen: Shimano, SRAM & Campagnolo

In deze blogpost verduidelijken we de basisbeginselen van racefietsgroepen, leggen we de verschillen uit tussen mechanische en elektronische versnellingen, bekijken we de kenmerken van de populairste fabrikanten en laten we de verschillen en hiërarchie van de afzonderlijke modellen zien. Zo kun je gemakkelijker beslissen welke groepset zijn plaats moet vinden op je (nieuwe) racefiets.


** toegang >**

Shimano groepen | SRAM groepen | Campagnolo groepen


Allereerst een korte introductie: Voor iedereen die nog niet weet wat de term racefiets groepset betekent - een groepset bestaat uit de remmen en de aandrijflijn, die weer bestaat uit de crank, kettingbladen, ketting, cassette, achterderailleur, voorderailleur en schakelhendels. Het is dus een zelfstandig systeem dat de fiets vooruit brengt en ook weer tot stilstand brengt dankzij de remmen.

Bij het kiezen van de juiste groepset of racefietsversnelling geldt het basisprincipe hoe meer je investeert, hoe beter de kwaliteit. Derailleurgroepen in hogere prijsklassen zijn efficiënter, duurzamer en maken soepeler schakelen mogelijk, en dat alles bij een lager gewicht. Instapmodellen zijn vaak gemaakt van aluminium van lagere kwaliteit, waardoor ze goed functioneren maar niet kunnen concurreren met duurdere groepen. Hier vind je eerst aluminiumlegeringen van hogere kwaliteit, tot je bij de topvarianten van vederlicht carbon en titanium aankomt.


Het verschil tussen mechanische en elektrische fietsgroepen

De onderdelenfabrikanten hebben allemaal een breed scala aan groepssets in de aanbieding, zowel mechanisch als elektrisch. De grote drie op het gebied van racefietsen, Shimano, SRAM en Campagnolo, hebben elk hun eigen technologie die ze gebruiken om elektronisch schakelen mogelijk te maken. EPS van Campagnolo staat voor "Eletronic Power Shift", Shimano heeft "Digital Integrated Intelligence" met Di2 en SRAM gebruikt eTap, wat "elektronische tik" zou betekenen. Terwijl Campagnolo en Shimano nog steeds vertrouwen op kabels om schakelprocessen in gang te zetten met een signaal via de hendels, presenteerde SRAM in 2015 een wereldprimeur met het eTap systeem, dat volledig draadloos werkt. Met behulp van een eigen protocol is de communicatie tussen de afzonderlijke onderdelen vergelijkbaar met ANT + of Bluetooth.

De voordelen van elektronisch schakelen zijn een nauwkeuriger schakelproces, eenvoudigere bediening van de schakelhendels, hoge gebruiksvriendelijkheid, een hogere schakelsnelheid en een hoge functionaliteit, bijvoorbeeld door programmeerbare schakelingen en het downloaden van schakelprocessen om het schakelgedrag te evalueren. De nadelen ten opzichte van de mechanische versie zijn de noodzaak van een opgeladen accu en een hogere aanschafprijs.

Mechanische shifters werken met kabels die de shifters verbinden met de achterderailleur en de voorderailleur en langs of door het frame lopen. Het schakelproces wordt in gang gezet door de spanning van de kabels te veranderen via de hendels. Lange tijd waren de voordelen van deze gangbare variant het lichtere gewicht - ook omdat er geen batterij of extra kabeldozen geïnstalleerd hoeven te worden. Inmiddels zijn de verschillen in gewicht echter verwaarloosbaar, want het gaat slechts om enkele grammen.

Enkel, dubbele of driedubbele crank?

Crankopties BikeExchange 2016 1

Traditioneel wordt de twin of triple crank gebruikt op racefietsen. De crank bestaat uit twee crankarmen die op een trapas liggen en is meestal tussen 160mm en 175mm lang. De dubbele crank heeft twee kettingbladen, de drievoudige crank heeft er drie. Vanuit de MTB sport heeft de enkele crank de laatste jaren ook zijn intrede kunnen doen op de racefiets en wordt vooral gebruikt op cyclocross fietsen. Een enkele crank minimaliseert natuurlijk de foutgevoeligheid, omdat er geen voorderailleur nodig is. De meeste racefietsen gebruiken echter een dubbele crank, en de drievoudige crank komt vooral voor op instap- en recreatiefietsen.

Cranks met twee versnellingen kunnen worden onderverdeeld in Compacte cranks, Mid-Compact (of Pro-Compact) cranks en Standaard cranks. De laatste heeft 53 tanden op het grote kettingblad en 39 tanden op het kleine kettingblad en wordt vaak gebruikt door professionals. De Compact-variant gebruikt 50 tanden op het grote kettingblad en 34 op het kleine, wat zorgt voor comfortabelere overbrengingsverhoudingen, vooral op beklimmingen. De nieuwste Mid-Compact optie zit daar tussenin met 52 tanden / 36 tanden. Voor vrijetijdsfietsen, fitnessfietsen en cyclocrossers wordt vaak een crank met twee versnellingen gebruikt met 46/36 tanden. Een triple crank heeft meestal een groot kettingblad met 50, dan één met 39 en de kleinste met 30 tanden.

De kettingbladen aan de voorkant vormen de basis voor het versnellingsbereik, dat dan wordt aangevuld door de cassette aan de achterkant. De cassette bestaat uit verschillende tandwielen, momenteel meestal 11, wat 22 versnellingen geeft op een crank met twee versnellingen. Instapgroepen gebruiken ook 8-10-speed cassettes. Het aantal tandwielen is ook bepalend voor de compatibiliteit - je kunt bijvoorbeeld niet zomaar een ketting van een 11-speed vervangen door een ketting van een 8-speed. Het beste is om trouw te blijven aan de groep en geen aandrijfcomponenten te mengen om maximale prestaties te krijgen.

cassettecomponenten BikeExchange](/dbimages/ArticleImage/79/fullpagecassettecomponenten_BikeExchange.jpg)

De tandwielen van een 11-speed cassette zijn dunner voor het extra aantal versnellingen, en zorgt ook voor soepeler schakelen. De meest voorkomende verhoudingen voor racefiets cassettes zijn 11-25 en 11-28, waarbij het kleinste tandwiel 11 tanden heeft en het grootste ofwel 25 of 28 tanden. De tussenliggende tandwielen zorgen ervoor dat het schakelen van de grootste naar de kleinste of omgekeerd zo comfortabel en soepel mogelijk verloopt. Hoe groter het verschil tussen het grootste en het kleinste tandwiel, hoe meer de ketting moet bewegen en hoe minder constant de cadans van de rijder is bij het schakelen.

Een racefiets met kleinere kettingbladen en een grote cassette biedt een groter bereik aan versnellingen en soepelere verhoudingen, terwijl grote kettingbladen en kleinere cassettes zorgen voor hoge snelheden en minder versnellingen.

De juiste crankradius

De crankradius of -lengte hangt af van de framemaat van de racefiets en de grootte van de rijder. De meeste groepen hebben een crankradius tussen 165mm en 180mm, vaak 170mm of 175mm. Er is veel discussie over 'de juiste' crankradius en er is geen universeel recept, maar de belangrijkste factoren bij de keuze zouden comfort en efficiëntie moeten zijn. Als je problemen ervaart met je knieën, heupen of rug, moet je niet alleen kijken naar de gebruikelijke afmetingen zoals framehoogte en zadelhoogte, maar ook naar de crankradius.

Lange crankradius

Het voordeel van een langere crankradius is een hoger koppel door de grotere hefboom en navenant meer vermogen dat op het achterwiel kan worden overgebracht. Maar hoe langer de crank, hoe moeilijker het is om een efficiënte cadans te handhaven. Bovendien wordt een langere afstand afgelegd en is het been rechter bij het trappen. Natuurlijk is de bodemvrijheid lager, wat iets is om op te letten bij het nemen van bochten.

Korte crankradius

Een korte crankradius vraagt minder energie om de crank te bewegen, maar heeft navenant minder hefboomwerking en dus minder koppel. Een indicatie van een te korte crankradius is als je moeite hebt om voldoende aandrijving te creëren op het vlakke, maar geen problemen hebt op de bergop. Korte radii vereisen ook minder flexibiliteit, omdat het bewegingsbereik kleiner is. Dit kan echter ook een voordeel zijn voor de rijder, omdat hij een agressievere houding kan aannemen zonder kracht te verliezen.

Roadbike groepen in overzicht

In deze tabel laten we je zien welke groupset het meest geschikt is voor jou en je behoeften en hoe de hiërarchieën van de modellen van de afzonderlijke merken eruit zien.

racefiets-schakelgroepen-shimano-sram-campagnolo-overzicht-jpg

Shimano schakelgroepen

De marktleider op het gebied van racefietsgroepen is Shimano. De Japanse onderdelenfabrikant heeft het grootste assortiment en wordt ook gebruikt door de meeste professionele teams in de WorldTour. Met de ontwikkeling van de STI-schakelhendel bracht Shimano begin jaren negentig een revolutie teweeg in het schakelen op de racefiets met de compacte combinatie van remhendel en schakelhendel, zodat het mogelijk was om zowel te schakelen als te remmen met slechts één hand, wat tot dan toe niet mogelijk was met de gangbare onderbuisschakeling.

Naast de innovatieve geest is ook de compatibiliteit van de afzonderlijke groepensets met elkaar een paradepaardje van Shimano. De meeste groepssets kunnen met elkaar gecombineerd worden, zolang ze maar hetzelfde aantal versnellingen hebben. Hieronder volgt een overzicht van Shimano racefietsversnellingsgroepen incl. beschrijving en gebruiksmogelijkheden.

Claris

De Shimano Claris is de instapgroep van de fabrikant en is vooral geschikt voor recreanten en fitnessfietsen. De 8-speed cassette aan de achterzijde is verbonden met een crank met twee of drie versnellingen, wat resulteert in 16 of 24 versnellingen, afhankelijk van de uitvoering, wat ruim voldoende is voor deze toepassing. De dubbele crank is verkrijgbaar in een zogenaamde Compact-versie, die een kleinere boutcirkel heeft dan gewone cranks en daardoor meer tanden en een hoger versnellingsbereik heeft. De Compact crank verbetert dus aanzienlijk het bergvermogen, ook al ontbreken een of twee grote tandwielen en is de sprong tussen twee versnellingen wat groter en dus minder comfortabel. Om het nieuwkomers gemakkelijker te maken om te beginnen, biedt de Claris versnellingshendels met een versnellingsindicator en hendels die geoptimaliseerd zijn voor racefietsen met plat stuur met RapidFire Plus.

Ga naar de aanbiedingen voor racefietsen met Shimano Claris schakelen

Sora

De Sora is qua functie en kwaliteit vergelijkbaar met de Claris, maar kan bogen op een extra versnelling met zijn 9-speed cassette. Visueel valt de Sora op met vier kettingbladen, vergeleken met de vijf van de Claris. RapidFire Plus shifters voor Fla Bar racefietsen zijn ook mogelijk.

Ga naar de aanbiedingen voor racefietsen met Shimano Sora schakelen

Tiagra

Met de Shimano Tiagra zitten we in de echte racefiets business. Dankzij de verbeterde prestaties en weerstand is de schakelpook met 10-speed cassette te vinden op veel racefietsen en zogenaamde all-road fietsen, waarvan de laatste ook off-road gebruikt kunnen worden. Ook verkrijgbaar met een crank met twee of drie versnellingen, is er nog een optie met twee versnellingen met de Mid-Compact crank, die het beste van de twee werelden van compacte en standaard cranks combineert.

Ga naar de aanbiedingen voor racefietsen met Shimano Tiagra versnellingen

105

Voor velen is de Shimano 105 de eerste echt levensvatbare derailleur voor racefietsen als het gaat om concurrentievermogen. Hij is zeer solide en betrouwbaar en heeft veel innovatieve eigenschappen geërfd van duurdere groepen als de Ultegra en Dura-Ace. Met een 11-speed cassette deelt de 105 hetzelfde aantal versnellingen als de zojuist genoemde topmodellen, zodat je zonder aarzelen kunt upgraden als het zover is. Wat betreft cranks zijn er drie opties, twee met twee versnellingen en één met drie, waaronder een mid-compact, een compact en een standaard crank. De nieuwste generatie R7000 kwam in 2018 op de markt en heeft een nieuwe asymmetrische crank, nieuwe shifters en een verbeterde achterderailleur. Er zijn nu in totaal vier cassettes beschikbaar, 12-25t, 11-28t, 11-30t en 11-32t.

Ga naar de aanbiedingen voor racefietsen met Shimano 105 schakelen

Ultegra

De Ultegra is voor ambitieuze hobbysporters en qua functionaliteit identiek aan het topmodel Dura-Ace. Alleen het materiaal moet minder, wat ook leidt tot een hoger gewicht. Daarom worden onderdelen van deze groepset ook door professionals in het tussenseizoen gebruikt om kosten te besparen. De Ultegra is verkrijgbaar als Rim Brake en Disc Break versie alleen met een crank met twee versnellingen, maar met veel verschillende combinaties van kettingbladen: 53/39, 50/34, 52/36 en 46/36. De kooi van de achterderailleur is langer om het grote 32 tandwiel in de cassette te kunnen plaatsen. De huidige versie R8000 heeft de kenmerken van de voorganger Dura Ace en ook enkele visuele overeenkomsten. Ook de cassettes zijn opgewaardeerd, met keuze uit 11-25T, 11-28T, 11-30T, 11-32T, 12-25T, 14-28T en een 11-34T. De Shadow achterderailleur, shifters en Synchro-Shift functie zijn ook nieuwe toevoegingen aan de R8000 of R8020 (disc versie).

Ga naar de aanbiedingen voor racefietsen met Shimano Ultegra schakelen

Ultegra Di2

Het elektrische schakelsysteem van de Ultegra draagt Shimano's typische Di2 op het uiteinde en gebruikt motorgestuurde signalen om te schakelen in plaats van de spanning van de kabels. De Ultegra Di2 is ongeveer 80 gram zwaarder dan de mechanische versie en heeft dankzij de satellietschakelaars het voordeel dat de schakelhendels op twee plaatsen op de fiets kunnen worden geplaatst, bijvoorbeeld aan de binnenkant van het stuur voor sprints en bovenop het stuur voor beklimmingen. De nieuwste generaties heten R8050 en R8070.

Ga naar de aanbiedingen voor racefietsen met Shimano Ultegra Di2 schakelen

Dura-Ace

Het Dura-Ace schakelsysteem is de referentieklasse van Shimano. Een materiaalmix van carbon, titanium en hoogwaardig aluminium zorgt voor maximale betrouwbaarheid, terwijl nauwkeurige fabricage volgens de hoogste normen zorgt voor een onvergelijkbaar schakelgevoel. In de Tour de France van 2015 gebruikten een trotse 17 ploegen de Dura-Ace, wat de status van de groep ten opzichte van andere topmerken onderstreept. De Dura-Ace shifters hebben een kortere veerweg en een ergonomischer ontwerp voor nog meer comfort. Net als bij de Ultegra is de kooi van de achterderailleur verlengd, waardoor op de nieuwe Dura-Ace die in 2017 is geïntroduceerd een 30 tandwiel past, in plaats van de 28 in de oude versie.

Ga naar aanbiedingen voor racefietsen met Shimano Dura-Ace schakelen

Dura-Ace Di2

De nieuwste Dura-Ace generatie heeft ook enkele updates voor de Di2 variant. Het hoogtepunt is beslist de draadloze communicatie zoals met de SRAM eTap via ANT+ en Bluetooth. Daarnaast komt er in de nabije toekomst een speciale E-Tube Project app van Shimano, waarmee dan de schakelinstellingen, de snelheid en de knoptoewijzing geïndividualiseerd kunnen worden. Ook nieuw is de Syncro Shifting technologie, die desgewenst het schakelen op het voorste kettingblad automatisch overneemt als de rijder van versnelling wisselt. Syncro Shifting kan ook achteraf worden ingebouwd voor oude generatie 11-speed rijders.

Ga naar de aanbiedingen voor racefietsen met Shimano Dura-Ace Di2 schakelen

SRAM schakelgroepen

SRAM komt met vier racefietsgroepen en staat bekend om bijzonder lichte componenten en schakelsystemen. Een ander hoogtepunt van het Amerikaanse bedrijf is de YAW-technologie, waarmee de voorderailleur bij elke versnelling in een boog van positie verandert en dus altijd in een constante hoek ten opzichte van de ketting staat, wat zorgt voor een directer en nauwkeuriger schakelproces.

Voor de schakelhendels gebruikt SRAM Double Tap technologie - een schakelhendel waarmee je zowel omhoog als omlaag kunt schakelen. Hierdoor kun je gemakkelijker en sneller schakelen, omdat er niet langer de onhandige en onnatuurlijke beweging is die nodig was bij systemen met twee hendels.

Hieronder volgt een overzicht van SRAM racefietsgroepen incl. beschrijving en toepassingsgebied.

Apex

De Entry groep van SRAM bestaat uit een 10-speed cassette en een twee-speed crank met vijf crankarmen. Een klassieke compacte setup met 50/34 kettingblad zorgt voor zorgeloos toeren aan het eind van de dag of trainen in je vrije tijd. De 11-32 cassette is ook gericht op beginners en gelegenheidsrijders, omdat hij gemakkelijke overbrengingsverhoudingen mogelijk maakt; zelfs meer dan een standaard triple crank. SRAM was trouwens de eerste die drievoudige cranks uit hun assortiment schrapte, omdat er eenvoudigweg geen behoefte is aan zoveel versnellingen. De Apex is ook verkrijgbaar als 1x11 variant.

Naar de aanbiedingen voor racefietsen met SRAM Apex versnellingen

Apex 1

De naam verraadt het misschien al: de Apex 1 heeft maar één kettingblad voor en gebruikt daarom één crank. Het systeem is eenvoudig te bedienen, gemakkelijker te onderhouden en elimineert bronnen van mechanische fouten. Er zijn vier opties voor het kettingblad: 38, 40, 42 en 44, alle met X-SYNC technologie, een speciaal tandprofiel voor een betere verbinding met de ketting. De Apex 1 is het meest geschikt voor forenzen, cyclocrossers en fietsers die graag met hun racefiets crossen.

Ga naar de aanbiedingen voor de racefiets met SRAM Apex 1 derailleur

Rival

De Shimano Rival is vergelijkbaar met de Shimano 105 en vertrouwt ook op veel technische eigenschappen van de hogere modellen, maar tegen een lagere prijs. Vergeleken met de Apex heeft de Rival één versnelling meer in de cassette en een breed versnellingsbereik dankzij de 11-36T. Hij is ook lichter, heeft schijfversies voor hydraulische schijfremmen en biedt meer crankstralen (165, 167,5, 170, 172,5 en 175 mm). De crank met twee versnellingen is verkrijgbaar in 52/36, 50/34 of 46/36, en de Rival is geheel gemaakt van lichtgewicht aluminium.

Ga naar de aanbiedingen voor racefietsen met SRAM Rival versnellingen

Rival 1

Net als de Apex 1 gebruikt de Rival 1 een enkele crank met talrijke kettingbladopties, is in vergelijking daarmee weer lichter en heeft een nog grotere cassette in de aanbieding (10-42T).

Ga naar de aanbiedingen voor racefietsen met SRAM Rival 1 derailleur

Force

Bij de Force is het aluminium op plaatsen vervangen door lichter carbon, zodat stijfheid en gewicht zijn verbeterd. De crankstralen zijn 165, 170, 172,5, 175 en 177,5 mm, en het crankstel met twee versnellingen wordt geleverd met de standaard 53/39 setup en met compacte opties, waaronder 52/36, 50/34 en 46/36. De groepsset is gericht op ambitieuze hobbyisten die op zoek zijn naar een extreem lichte derailleur met hoge prestaties. Net als de Rival is de Force ook compatibel met schijfremmen.

Ga naar de aanbiedingen voor racefietsen met SRAM Force schakelen

Force 1

De SRAM Force 1 is het topniveau single shifting systeem van SRAM en wordt vaak gebruikt in cyclocross, maar ook in criteriumracers en triatlonfietsen. Met andere woorden, alle disciplines waar een breed scala aan versnellingen niet nodig is. Er is een breed scala aan kettingbladopties voor: 38, 40, 42, 44, 46, 48, 50 ,52 en 54.

Ga naar de aanbiedingen voor racefietsen met SRAM Force 1 versnellingen

Force eTap AXS

Voor velen het enige betaalbare alternatief voor de Red eTap AXS: Met de Force eTap AXS heeft SRAM kort na de introductie van de Red eTap AXS een goedkoper alternatief toegevoegd voor de ambitieuze hobbyrijder. Hij heeft ook 12 versnellingen en neemt bijna alle functies van zijn grote broer over. Het grootste verschil: de Force AXS groepset weegt ongeveer 300 g meer dan de Red. En er is ook geen volledig geïntegreerde vermogensmeter.

Red

Het elite schakelsysteem van SRAM heet Red en speelt in dezelfde competitie als de Dura-Ace en de Record/Super-Record van Campagnolo. Gevonden op ontelbare professionele teams en triatlonatleten, is de Red volgens SRAM het "summum van racefietstechnologie" en de lichtste racefietsgroep op de markt. Overal is het fijnste carbon gebruikt, de lagers zijn van keramiek. De ErgoFit shifters zijn ontworpen met het oog op perfecte ergonomie en verbeterde grip. De crank is een volledig holle constructie, die de stijfheid-gewichtsverhouding verbetert ten opzichte van de Force. De mechanische Red kan een 32-pins cassette aan, terwijl de elektrische versie slechts een 28-pins cassette aan kan.

Ga naar de aanbiedingen voor racefietsen met SRAM Red schakelen

Red eTap

SRAM's Red eTap was de eerste draadloze elektrische shifter op de markt, met behulp van een eigen protocol dat communiceert tussen de shifter en de achterderailleurs. De energie komt van kleine, vervangbare batterijen die in de voorderailleur of achterderailleur zitten (bereik: ca. 1.000 km, oplaadtijd 45 min). De technologie met schakelhendels links en rechts is afgekeken van Formule 1 racewagens. De linker schakelhendel schakelt omlaag, de rechter omhoog, beide samen bewegen de voorderailleur. Het gewicht van de elektrische groep is hoger dan dat van de mechanische Red, ondanks het ontbreken van kabels.

Satelliet shifters zoals de Shimano Dura-Ace Di2 kunnen overal op het stuur worden gemonteerd in de vorm van zogenaamde blips. De normale shifters zijn voorzien van ErgoBlade technologie en zijn breder voor een betere controle. De eTap cassette kan slechts maximaal 28 tandwielen bevatten, maar dat zou in de toekomst kunnen veranderen.

Ga naar de aanbiedingen voor racefietsen met SRAM Red eTap shifting

Red eTap AXS

De gloednieuwe SRAM eTap AXS is een draadloze 12-speed derailleur met SRAM's eigen "AXS" protocol, dat pijlsnelle en veilige communicatie mogelijk maakt tussen de shifter en de achterderailleur. De nieuwe 12-speed cassette vergroot het bereik van de overbrengingsverhoudingen en zou tegelijkertijd het schakelen verbeteren. Ook nieuw is een klein tandwiel met slechts 10 tanden, maar daarvoor is een XDR freewheelbody nodig.

Lees meer > De nieuwe SRAM Red eTap AXS

Campagnolo groepen

Campagnolo is het oudste nog producerende bedrijf dat gespecialiseerd is in groepen voor racefietsen. De Italianen maken al meer dan 80 jaar innovatieve producten voor de profs en hebben daarom een grote reputatie in de professionele sport, ook in romantische zin. Campagnolo heeft altijd gestaan voor traditie en gepassioneerde high-end producten.

De fabrikant uit Vicenza heeft vijf racefietsgroepen in zijn assortiment en begint bij een aanzienlijk hoger prijspunt dan de concurrentie. Daarom vind je Campagnolo tandwielen meestal niet op goedkopere instap racefietsen. Een bijzonder kenmerk van de Italianen is de ergonomie van de schakelhendels: een enkele hendel achter de remhendel maakt terugschakelen mogelijk, terwijl een kleine hendel op duimhoogte omhoog schakelt. Dit maakt het vrijwel onmogelijk om uit te schakelen.

Hieronder volgt een overzicht van Campagnolo racefietsgroepen incl. beschrijving en gebruiksmogelijkheden.

Veloce

Campagnolo's instap groepset heet Veloce en staat ongeveer op gelijke hoogte met de Shimano Tiagra/105 en de SRAM Rival. Dus niets met vrijetijdsfietsen of fitnessfietsen - Campagnolo begeeft zich meteen in de sector van de performance racefietsen. De Veloce wordt geleverd met een 10-speed cassette en is verkrijgbaar met twee cranks met twee versnellingen (Compact en Standaard). De beschikbare crankstralen zijn 170, 172,5 en 175 mm. Met de Power Shift functie kun je met één keer schakelen drie versnellingen tegelijk schakelen. In 2017 werd de Veloce vervangen door de Centaur.

Centaur

Centaur is de nieuwste weggroep van Campagnolo en verbetert zijn voorganger Veloce met tal van nieuwe functies en details. Het doel was om een betaalbare instapgroep te maken met prestaties die allesbehalve instap zijn. Het nieuwe model is nu verkrijgbaar als 11-speed groepset, met een hoog versnellingsbereik, cranks die op alle kettingbladen passen, twee verschillende kleuren (zwart en zilver) en desgewenst bijpassende wielen. Terwijl de functionaliteit gericht is op de Potenza, bevindt de Centaur zich visueel meer in de sfeer van Chorus en Record. Vooral het innovatieve 4-armige cranksterontwerp geeft de groepset een bijzonder edele uitstraling. De doelgroep van het nieuwe model zijn eerder recreanten en beginners op de racefiets. De kettingbladen zijn verkrijgbaar als 50/34 en 52/36, met 11-29T, 11-32T en 12-32T cassette-opties.

Athena

De eerste 11-speed groepset in het Campagnolo assortiment werd eind 2016 vervangen door de Potenza.

Chorus

De Chorus is de budgetversie van de topgroep Super Record, maar in vergelijking daarmee niet echt goedkoop. De Chorus is dankzij het hoge carbongehalte te vinden op fietsen van rond de €3.500 en gebruikt dezelfde cranks als de Potenza. Ook hier worden alleen de drie crankstralen 170, 172,5 en 175 mm aangeboden.

Ga naar aanbiedingen voor racefietsen met Campagnolo Chorus versnellingen

Chorus EPS

De Chorus EPS is Campagnolo's betaalbare elektrische versnelling, waarbij EPS staat voor Electronic Power Shift. Nauwkeurig schakelen kan ter plekke door de rijder worden ingesteld, terwijl je met de modusknop van het systeem de batterijstatus kunt bekijken, de voor- en achterderailleurs kunt afstellen en de nulstand kunt instellen.

Record

Met de Record zitten we op één lijn met de Dura-Ace van Shimano. Qua materialen worden hier carbon en hoogwaardig aluminium gebruikt, waardoor de Record groepset ultralicht, nauwkeurig en visueel opvallend is. Met de nieuwste generatie voor 2019 voegt Campagnolo nog een versnelling toe en lanceert de eerste cassette met 12 versnellingen in de racefietssector. Er zijn ook nieuwe crankstellen met radii van 165mm, 170mm, 172,5 en 175mm en verbeterde cassettes om uit te kiezen, met 11-29 en 11-32.

Ga naar aanbiedingen voor racefietsen met Campagnolo Record versnellingen

Record EPS

De elektronische versie van de Record derailleur kun je dankzij de MyCampy app naar eigen wens aanpassen. Bovendien kunnen de verzamelde gegevens over je schakelgedrag worden uitgelezen, waaronder vermogen, snelheid, hartslag en afstand. De 12-speed cassette van de mechanische Record staat nog in de planning.

Super Record

De nonplusultra uit de componentensmederij is altijd de Super Record geweest, "de maximale evolutionaire en technologische uitdrukking van een mechanische aandrijving voor fietsen". De verschillen met de Record zijn visueel nauwelijks waarneembaar. Het gebruik van titanium elementen en keramische lagers brengt het gewicht nog verder omlaag en verhoogt de efficiëntie, uiteraard ten koste van een hogere prijs. Samen met de nieuwe Record kreeg ook de Super Record de 12-speed update en is onderweg met dezelfde crankopties en cassettes. Het belangrijkste verschil is nog steeds de gebruikte materialen en dus het gewicht: de Super Record weegt 172 gram minder dan de Record in de velgremversie.

Naar het aanbod van racefietsen met Campagnolo Super Record versnellingen

Super Record EPS

De mechanische verfijning van de Super Record gecombineerd met maximale precisie dankzij EPS - dat is de Super Record EPS. Net als bij de Record EPS moet je echter nog wachten op de nieuwe mechanische groepset met 12 versnellingen.


Andere schakelgroepen

Shimano GRX

Deze in de zomer van 2019 geïntroduceerde hybride groepset van Shimano is bedoeld om een tussenpositie in te nemen tussen MTB en weg en is vooral gericht op gravelbikers. De GRX krijgt zijn eigen groepshiërarchie, met de RX810, die ongeveer gelijkwaardig moet zijn aan de Ultegra, de RX600 (105) en de betaalbare RX400 (Tiagra). Wie zich vanaf de onderkant omhoog werkt, krijgt een 11-speed cassette in plaats van 10-speed, lichtere onderdelen en ook een Di2-optie.

shimano-grx-uebersicht-jpg

Rotor 1x13

Het weghoogtepunt op Eurobike 2018: de Rotor 1x13 is de eerste derailleur met een 13-speed cassette en zou met zijn 1x13 configuratie hetzelfde versnellingsbereik hebben als een traditioneel 53/39 crankstel gekoppeld aan een 11-28T cassette. Een ander hoogtepunt is de aandrijving van de schakelgroep zelf: De Rotor 1x13 werkt uitsluitend hydraulisch en vereist daarom schijfremmen met vlakke bevestiging.

rotor-1-13-schaltgruppen-jpg

FSA K-Force WE

De Italiaanse componentenexperts van FSA staan in de scene vooral bekend om hun OEM producten en hebben het op zich genomen om hun eigen elektronische schakelsysteem te lanceren. Net als bij de SRAM eTap AXS gaat het schakelen geheel draadloos. Een ANT+/Bluettooth Smart protocol zorgt voor de overdracht. FSA biedt momenteel echter alleen een 2x11 opstelling.

k-force-we-schaltgruppen-jpg

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief