Elk jaar duiken er nieuwe frames, speciale uitvindingen en handige trucjes op om het eindeloze gedokker van Roubaix comfortabeler te maken. Hieronder lijsten we enkele interessante materiaalkeuzes op.

Mark Cavendish van Team Dimension Data stond aan de start met deze Cervelo R5.

Een dubbele laag stuurlint is een veelgebruikt hulpmiddel.

Cavendish kiest verrassend voor Ultegra-remmen. Zij laten een bredere bandenkeuze toe dan de Dura-Ace versie. Voor deze 28mm tubes en bijpassende velgen moet Cav de remmen zelfs open zetten.

Deze volledig gestripte Speedplay Zero Pave pedalen zijn speciaal ontworpen om minder modder op te vangen.

Een heel simpele Elite bidonhouder voldoet voor de renners van Movistar.

Voor de start controleerde de UCI op motortjes.

Giant-Alpecin stond aan de start met hun Giant Defy kader, uitgerust met Dura-Ace Di2.

Niet genoeg stuurpen om alle kasseistroken op te noteren.

Een extra crossrem bovenop het stuur was zeldzaam dit jaar. Vorig jaar gebruikt winnaar John Degenkolb ook zo'n rem, om zijn handen niet te moeten verplaatsen op de kasseien.

Nu lacht hij nog, maar deze tube zou meer dan 250km serieus afzien.

Normaal gezien staatsgeheim, maar de mecanicien van Wanty-Groupe Gobert verklapt perongeluk de bandendrukkeuzes van zijn renners. Voor de vele kasseien gaan ze zo laag als 4,2 bar.

Wielen, wielen en nog eens wielen. Roubaix staat bekend voor veel lekke banden. Sommige teams hebben zo'n 40 (!) paar reservewielen mee.

Je kan moeilijk naast de Canyon fietsen van Katusha kijken.

De Canyon stuur-stuurpen combinatie is erg aerodynamisch, maar ook ongelofelijk stijf. Vreemde keuze om heel de dag over kasseien te schokken.

Jack Bauer van Cannondale tapet zijn handen in om blaren te vermijden.

De Giant Propel is zeker niet de comfortabelste fiets voor de kasseien, maar GIant-Alpecin gebruikt ze toch als reserve.

Deze Vittoria Corsa tubes zijn bewerkt met grafeen. De stof zou kleine lekken opvullen en de band in zijn geheel soepeler maken.

Bandendruk is heilig in Parijs-Roubaix. De mecaniciens zijn dan ook druk in de weer om alle renners van de perfecte hoeveelheid lucht te voorzien.

Deze renner van Delko Marseille Provence KTM Team verstevigt zijn computer met transparante tape. Primitief, maar effectief. Let ook op zijn ingetapete vingers en polsen.

Lotto Soudal reed op Continental Competition Pro Ltd tubes van 27mm, maar ze zagen er eerder 30mm breed uit. Gelukkig voor hen was het een drote editie, want veel ruimte voor modder tussen de band en de remhoef is er niet meer.

Het gaat geen meter bergop in Noord-Frankrijk. Lars Bak gebruikt een toepasselijk groot 56-43 voorblad, geleverd door Campagnolo Super Record.

Luke Rowe van Team Sky heeft een custom made Stages Garmin 810 computer.

Als deze renner van Team Sky zijn ketting eraf valt, beschermt een metalen plaatje het carbon van zijn frame.

De Pinarello Dogma K8 and K8-S zijn de verkozen fietsen voor Stannard, Rowe en kompanen.

Deze schokdemper op de K8-S werd vorig jaar geïntroduceerd in de klassiekers.

*FMB Paris-Roubaix tubes, 27mm breed zijn enorm populair in het peloton."

Zelfs het kasseioverzicht is hemelsblauw bij Team Sky.

Griptape houdt de bidons op hun plaats.

De hoge snelheden en vlakke wegen van Parijs-Roubaix vereisen zware versnellingen. 44/53 of 46/53 kettingbladen werden meestal gecombineerd met een 11/25 cassette achteraan.
Meer fietstech? Volg onze #EverythingBike blog.
Volg ons ook op Facebook.