Plaats een advertentie

Op deze fietsen overleven de profs de kasseien van Parijs-Roubaix

april 11, 2016
Op deze fietsen overleven de profs de kasseien van Parijs-Roubaix

Elk jaar duiken er nieuwe frames, speciale uitvindingen en handige trucjes op om het eindeloze gedokker van Roubaix comfortabeler te maken. Hieronder lijsten we enkele interessante materiaalkeuzes op.

roubaix tech 1

Mark Cavendish van Team Dimension Data stond aan de start met deze Cervelo R5.

roubaix tech 2

Een dubbele laag stuurlint is een veelgebruikt hulpmiddel.

roubaix tech 3

Cavendish kiest verrassend voor Ultegra-remmen. Zij laten een bredere bandenkeuze toe dan de Dura-Ace versie. Voor deze 28mm tubes en bijpassende velgen moet Cav de remmen zelfs open zetten.

roubaix tech 4

Deze volledig gestripte Speedplay Zero Pave pedalen zijn speciaal ontworpen om minder modder op te vangen.

roubaix tech 5

Een heel simpele Elite bidonhouder voldoet voor de renners van Movistar.

roubaix tech 6

Voor de start controleerde de UCI op motortjes.

roubaix tech 7

Giant-Alpecin stond aan de start met hun Giant Defy kader, uitgerust met Dura-Ace Di2.

roubaix tech 8

Niet genoeg stuurpen om alle kasseistroken op te noteren.

roubaix tech 9

Een extra crossrem bovenop het stuur was zeldzaam dit jaar. Vorig jaar gebruikt winnaar John Degenkolb ook zo'n rem, om zijn handen niet te moeten verplaatsen op de kasseien.

roubaix tech 10

Nu lacht hij nog, maar deze tube zou meer dan 250km serieus afzien.

roubaix tech 11

Normaal gezien staatsgeheim, maar de mecanicien van Wanty-Groupe Gobert verklapt perongeluk de bandendrukkeuzes van zijn renners. Voor de vele kasseien gaan ze zo laag als 4,2 bar.

roubaix tech 12

Wielen, wielen en nog eens wielen. Roubaix staat bekend voor veel lekke banden. Sommige teams hebben zo'n 40 (!) paar reservewielen mee.

roubaix tech 13

Je kan moeilijk naast de Canyon fietsen van Katusha kijken.

roubaix tech 14

De Canyon stuur-stuurpen combinatie is erg aerodynamisch, maar ook ongelofelijk stijf. Vreemde keuze om heel de dag over kasseien te schokken.

roubaix tech 15

Jack Bauer van Cannondale tapet zijn handen in om blaren te vermijden.

roubaix tech 16

De Giant Propel is zeker niet de comfortabelste fiets voor de kasseien, maar GIant-Alpecin gebruikt ze toch als reserve.

roubaix tech 17

Deze Vittoria Corsa tubes zijn bewerkt met grafeen. De stof zou kleine lekken opvullen en de band in zijn geheel soepeler maken.

roubaix tech 18

Bandendruk is heilig in Parijs-Roubaix. De mecaniciens zijn dan ook druk in de weer om alle renners van de perfecte hoeveelheid lucht te voorzien.

roubaix tech 19

Deze renner van Delko Marseille Provence KTM Team verstevigt zijn computer met transparante tape. Primitief, maar effectief. Let ook op zijn ingetapete vingers en polsen.

roubaix tech 20

Lotto Soudal reed op Continental Competition Pro Ltd tubes van 27mm, maar ze zagen er eerder 30mm breed uit. Gelukkig voor hen was het een drote editie, want veel ruimte voor modder tussen de band en de remhoef is er niet meer.

roubaix tech 21

Het gaat geen meter bergop in Noord-Frankrijk. Lars Bak gebruikt een toepasselijk groot 56-43 voorblad, geleverd door Campagnolo Super Record.

roubaix tech 22

Luke Rowe van Team Sky heeft een custom made Stages Garmin 810 computer.

roubaix tech 30

Als deze renner van Team Sky zijn ketting eraf valt, beschermt een metalen plaatje het carbon van zijn frame.

roubaix tech 23

De Pinarello Dogma K8 and K8-S zijn de verkozen fietsen voor Stannard, Rowe en kompanen.

roubaix tech 24

Deze schokdemper op de K8-S werd vorig jaar geïntroduceerd in de klassiekers.

roubaix tech 25

*FMB Paris-Roubaix tubes, 27mm breed zijn enorm populair in het peloton."

roubaix tech 26

Zelfs het kasseioverzicht is hemelsblauw bij Team Sky.

roubaix tech 28

Griptape houdt de bidons op hun plaats.

roubaix tech 29

De hoge snelheden en vlakke wegen van Parijs-Roubaix vereisen zware versnellingen. 44/53 of 46/53 kettingbladen werden meestal gecombineerd met een 11/25 cassette achteraan.

Meer fietstech? Volg onze #EverythingBike blog.

Volg ons ook op Facebook.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief