Bij BMC zitten ze niet stil. Een klein jaar geleden onderging de Teammachine al een hele facelift. Nu wordt de nieuwste worp van hun Timemachine-reeks aan de wereld getoond.
Wie de nieuwe releases een beetje volgt zal doorhebben dat er duidelijke trends gaande zijn. Net zoals de Cannondale SystemSix en Specialized Venge die deze week het daglicht zagen, is de Timemachine een volwaardige aerobike, geoptimaliseerd voor schijfremmen.
Zoals wel vaker gebeurt bij fietsen die een update krijgen, heeft BMC nogal sterke claims over de stijfheid, aerodynamica en het gewicht van hun vers paradepaard. We nemen alvast 10 interessante zaken onder de loep.
Ontdek alle BMC racefietsen te koop op BikeExchange
1) Terug van weggeweest

De naam Timemachine wordt al gebruikt sinds 2012 in twee versies. Eentje voor een aerobike op de weg en een voor een specifieke tijdritfiets. De Timemachine road had een vooruitstrevend aerodynamisch design en zag er zeker blits uit, maar verdween al relatief snel uit beeld. BMB Racing Team gebruikt de laatste jaren enkel nog de meer veelzijdige Teammachine voor elke wedstrijd.
Dat lijkt nu te gaan veranderen met alle aanpassingen die zijn doorgevoerd. We zullen zien of de renners er nu wel bij aan zweren tijdens de vlakkere wedstrijden.
2) De trends volgen
Geen fan van schijfremmen en elektronisch schakelen? Dan zal je geen Timemachine moeten kopen. Het frame is niet compatibel met gewone velgremmen en mechanische versnellingen. BMC is hier niet uniek in, want ook Specialized bracht een gelijkaardige fiets uit deze week.
Wielen en frames worden al jaren zo aero mogelijk gemaakt, maar de laatste jaren is de aandacht verschoven naar de cockpit van aerobikes. Geïntegreerde stuurpennen, aero sturen en verborgen kabels zorgen voor dat tikje extra snelheid en nette looks. Een andere trend die gevolgd wordt is die van de bredere banden. Het kader is geoptimaliseerd voor 25mm banden, maar 28mm past perfect.
3) Indrukwekkend stijf...

Hoe stijf een frame is bepaalt in grote mate de handling, stabiliteit en de perceptie van snelheid op je fiets. BMC vergelijkt de rigiditeit van het bottombracket met die van de Teammchine, terwijl de opwaartse en zijwaartse stijfheid van het ganse kader hoger is. Zo voel je dat de Timemachine je kracht efficiënt overbrengt, zowel op lange vlakke stukken als op korte, steile beklimmingen.
4)... Aan een degelijk gewicht
Het frame zou 980 gram wegen, plus 410 gram voor de vork. Dit maakt hem 200g lichter dan de oude Timemachine en slechts 240g zwaarder dan de Teammachine, die beschouwd wordt als fiets voor de klimmers. Dit geeft de Timemachine een gewicht dan gemakkelijk concurreert met vergelijkbare tegenhangers.
5) Ambitieuze aerodynamische claims

Het zou geen aerobike zijn als de ontwikkelaar niet opschepte met data uit een windtunnel. Je zou vergeleken met de Teamachine 8 tot 18 watt besparen over 40 kilometer (zo'n 3km/u). En dat in 'realistische omstandigheden'. Grote uitspraken, maar natuurlijk moeilijk om te controleren.
6) Agressieve geometrie
Overweeg je de BMC Teammachine, dan ben je best voorbereid op een agressieve en aerodynamische fietspositie. de reach is 36mm langer dan die van de Teammachine, en de stack 10mm lager. Niet voor watjes.
Om meer stabiliteit te geven is de wielbasis 5-10mm langer, naargelang de framemaat, en ligt het bottom bracket ietsje lager bij de grond. Aan hoge snelheden en lange afdalingen, zal de Timemachine vast betrouwbaar en stabiel op de weg staan.
7) Spekgladde integratie

Fietsen zijn stap voor stap meer aero geworden en elk onderdeel lijkt apart onderzocht te worden naar verloop van tijd. Nadat frames en wielen al windtunneloptimalistie ondergingen, hadden de ontwikkelaars door dat setups met kabels, losse stuurpennen en veel stuurlint helemaal niet zo aero waren. De Timemachine heeft dit allemaal geïntegreerd: zadelpen, remkabels, versnellingskabels, bidonhouders en een nieuwe one-piece cockpit. Lees verder voor meer info over die laatste twee, want die zijn toch interesant.
8) Een nieuwe cockpit
'Cockpit' is uiteraard gewoon een hippe term om stuur en stuurpen aan te duiden. De stuurpen is volledig nieuw ontworpen en enkel te gebruiken met een nieuw aero en ergonomisch stuur van BMC zelf. Met deze combo lopen alle kabels ook 100% intern en ziet je 'cockpit' er zeer, zeer glad uit.
9) Coole extras

Samen met Elite, heeft BMC iets ontworpen wat eigenlijk al veel langer had kunnen bestaan. Alles aan fietsen wordt zo aero mogelijk gemaakt en dan zet je er gewoon een bidonhouder naar keuze op en hang je een zadeltas onder je zadel om reservemateriaal te vervoeren. Dat is voorbij, want de Timemachine heeft speciaal ontworpen, geïntegreerde bidonhouders en een opbergdoos boven het bracket. Volgens BMC is de fiets zelfs aerodynamischer met die accessoires dan zonder. Hoe cool is dat?
10) Prijzen en beschikbarheid
Meer info over de prijs van dit beestje en wanneer hij in de winkel ligt is onderweg.
>>>Check ook de andere fietsen die wij verwachten in 2019
>>>En 10 weetjes over de nieuwe Cannondale SystemSix aero racefiets