De fietstechnologie zette in juni 2016 weer een stap vooruit. Shimano bracht de nieuwste Dura Ace Di2 groepset op de markt. De meest opvallende uitbreiding was de introductie van gesynchroniseerd schakelen. In de mountainbikewereld kunnen XTR en XT Di2 het al langer, maar bij racefietsen is het voorlopig uniek. We leggen gebald uit wat het is, hoe het werkt, wat de voordelen zijn en hoe je het kan gebruiken.
Wat is Synchro Shifting?
De bedoeling van Synchro Shifting is om de voorderailleur gesynchroniseerd af te stellen op je versnelling achteraan. Schakel je de ketting achteraan op je cassette naar boven of beneden, dan kiest de ‚Full Synchro Shift‘ mode vooraan voor het binnen- of buitenblad. De geautomatiseerde versnellingskeuze zorgt er dan voor dat je altijd met een vlotte omwenteling blijft rijden. Volgens Shimano krijg je dan het gebruiksgemak van een 1x11 aandrijving, met de brede versnellingskeuze van 2x11. „Synchro Shifting is ontworpen als aanvulling op manueel shiften, niet als vervanging ervan. Het komt vooral van pas wanneer je extra sprint of klimshifters gebruikt“, legt Shimano uit.
- Een voorbeeld: Je rijdt op het binnenblad en hebt een 11-28T cassette. Je bent een helling boven en je schakelt achteraan bij richting de 11 (naar een zwaarder verzet). Synchro Shift is ingesteld dat tussen het 15T en 17T tandwiel terug naar het buitenblad geschakeld wordt. Zodra dit gebeurt en de voorderailleur automatisch naar het zwaarder buitenblad schakelt, gaat je ketting achteraan terug enkele tanden omhoog zodat je niet plots een veel te zwaar verzet rond moet trappen. Zo blijf je niet enkel vlot trappen met een stabiel omwentelingsritme, maar je voorkomt ook dat je ketting scheef komt te liggen en te zwaar belast wordt.
Via de Shimano E-Tube app kan je volledig zelf instellen wanneer het automatisch schakelen gebeurt, zodat het altijd op jouw maat is.
- Een tweede voorbeeld: Je rijdt op het buitenblad en de weg begint bergop te gaan. Je schakelt van je zware 11T richting de 28T. Vanaf je op bijvoorbeeld de 21T komt, gaat je ketting vooraan terug naar het binnenblad en achteraan weer een tand zwaarder.

Wat is Semi-Synchro Shifting?
Semi-Synchro Shifting is in wezen bijna hetzelfde, maar focust zich op de bewegingen van de achterderailleur als reactie op wat je voorderailleur doet. Full Synchro is andersom, daarbij past je versnelling zich vooraan aan naargelang wat je achteraan doet. Kort gezegd, Semi-Synchro regelt enkel je versnelling achteraan bij wanneer je verandert tussen binnen-en buitenblad. Switch je naar het binnenblad, dan zal je achteraan automatisch een tand of twee zwaarder gaan. Zo krijg je een heel vlotte overgang zonder veranderingen in je ritme. Ook dit proces kan helemaal op maat gezet worden met de E-Tube Project app.

Wat is manuele modus?
Dit is gewoon schakelen uit de oude doos waarbij alle Snychro functies uitgeschakeld zijn. Manual mode in Di2 zorgt er wel voor dat de voorderailleur zich licht verplaatst wanneer de ketting ertegenaan schuurt.

Hoe zet ik Synchro Shift aan?
Heb je al een van de nieuwste Shimano Dura-Ace R9150, XTR Di2 of XT Di2 systemen, dan kan je Synchro in een handomdraai aanzetten. Duw tweemaal op de knop van de Junction-A box (degene die meestal onder de stuurpen zit, zoals op de foto hierboven). Knippert het lichtje 2x dan staat Semi-Synchro shift modus aan. 3x voor Full Synchro Shift. Druk nog eens tweemaal op de knop en je staat terug in Manuele modus.
Zoek je nog meer praktische info over Syncro Shift? En wil je weten hoe je huidige Ultegra en Dura-Ace Di2 groepsets kan upgraden met deze nieuwe functie? Wend je dan tot je lokale fietsspecialist.