Plaats een zoekertje

Fietstraining: de beste tips om je conditie te verbeteren

februari 24, 2016
Fietstraining: de beste tips om je conditie te verbeteren

Nu de voorjaarsklassiekers er eindelijk weer zijn, is het ook hoog tijd om zelf ook weer in conditie te komen. Daarbij is het net alsof je een huis bouwt: eerst werk je aan de fundering, het dak komt pas later. Vanuit je basisconditie zul je de conditie hebben en krachten vinden voor grootse prestaties.

Conditie boven snelheid

De basis bestaat uit fitheid, conditie en kracht. Richt je dus niet gelijk op snelheid, dat komt gaandeweg het seizoen pas. Dat levert in deze fase alleen maar een hoop frustraties of blessures op, waar je niets mee opschiet. Zorg voor een lage fysieke belasting tijdens je trainingsaanvang. Het motto is: lage intensiteit, langere tijdsduur. Dat betekent veel uren ronddraaien op je fiets. Als je dat nog te koud is, kun je natuurlijk ook thuis op de roller of hometrainer aan je conditie werken.

roller bushido tacx smart

Trainingskamp

Natuurlijk, als je de luxe permiteert is een trainingskamp perfect om in conditie te komen. Denk hierbij aan 5-6 uur op de fiets en vervolgens zwemmen en uitlopen. In een groep motiveer je elkaar ook nog eens extra en heb je wat afleiding. Zo leg je relatief snel je basis voor de rest van het jaar.

Klimgeit sessies

Aanvullend op het trainingskamp, of voor wie dat niet weggelegd is, kun je een heuvel in de buurt opzoeken om tegenaan te trainen. Ideaal is een heuvel te vinden waar je 4-6 maal 10 minuten per week tegenaan kunt. De focus hierbij ligt op een lage kadans (50—60) en mooi ronddraaien. De fiets zo min mogelijk heen en weer laten bewegen, geen gestamp op de pedalen maar in een gelijkmatige kadans vanuit het zadel, de gehele tijd. Tijdens de weg terug naar de voet van de helling, kun je uitblazen en weer op krachten komen.

Met deze training kom je niet gauw aan hoge wattages en dat is ook niet het doel. Na een aantal weken zul je merken dat je met een hoger wattage ook in een gelijkmatige kadans blijft fietsen. Je wattage kun je trouwens registreren met een wattage- of vermogensmeter. Zo meet je precies je vooruitgang in je trainingsarbeid.

Vermogensmeters Crank Naaf

Niet opgeven!

Idealiter doe je deze oefeningen twee maanden achtereen. Je ontwikkelt een geweldige basis op het niveau van fitheid, kracht en souplesse. Deze basis kun je vervolgens aanscherpen in je toertochten en/of wedstrijden. Als je geen heuvelachtig terrein in de omgeving hebt, kun je deze oefening ook op je roller of hometrainer doen.

Op de hoogte blijven van alles over fietsen? Schrijf je hier in Zo krijg je altijd actuele info over onze prijsvragen, aanbiedingen en veel meer.

Lees ons e-mail en privacybeleid