De nieuwste wielen van Zipp, de 454 NSW zijn net gepresenteerd aan het grote publiek. Vier jaar lang werd er gesleuteld aan 36 prototypes om een ultiem veelzijdig aerodynamisch wiel te maken. Het doel: hoge, aero velgen die geen stabiliteit verliezen bij sterke zijwind. De inspiratie? Walvissen.
Via 'Biomimicry' de natuur nabootsen.
Voor hun nieuwe ontwikkelingen wendde Zipp zich tot de bron; Moeder Natuur. In de dierenwereld heeft evolutie al voor geoptimaliseerde technologieën gezorgd die ingenieurs kunnen proberen nabootsen. Een voorbeeld hiervan zijn zwempakken waarbij de huid van een haai nagebootst wordt.
Zipp kwam bij de walvis terecht. Bultruggen hebben geribbelde vinnen. Die verdelen de weerstand van het water tijdens scherpe bewegingen. Zo zijn ze, ongeacht hun bombastische grootte, enorm wendbaar. Dit element werd omgezet naar aero fietswielen. Iedereen weet dat hoge velgen een gigantisch aerodynamisch voordeel opleveren. Maar bij sterke zijwind en windschokken, verlies je al snel stabiliteit op je fiets. Het was dus zaak om een wiel uit te vinden dat deze twee factoren perfect combineert.
Aerodynamische stabiliteit voor meer snelheid
Door hun geribbeld en asymmetrisch velgpatroon, geïnspireerd op de walvisvin, zijn de nieuwe 454 NSW's heel stabiel in alle windrichtingen. De ribbels verminderen de weerstand die de velg opvangt bij windstoten langs opzij. Zo komen de schokken niet door tot aan het stuur.
Frontaal presteren ze even goed als vergelijkbare 404 modellen, maar het is dus het concept van aerodynamic stability dat deze wielen over de hele lijn sneller maakt dan hun voorgangers.
De theorie erachter is vrij logisch. Als je moet bijsturen door windstoten, verandert je houding en ritme. Hoe langer je in een tijdrit of triathlon je aero positie in de beugels kan aanhouden, hoe meer watt je bespaart. Ook onder een gewone racefiets geldt dit. De tijd dat de hoge velgen thuisbleven op heel winderige dagen of bij erg slecht weer, is bij deze dus voorbij.


Verbeterd remoppervlak
Aerodynamica is niet het belangrijkste. De eeuwige uitdaging voor carbon velgen is de remkracht, vooral als het nat is. De nieuwe Showstopper braketrack van Zipp bevat een stof genaamd siliciumcarbide, een erg hard materiaal. Zo zou het remoppervlak van de 454 NSW in droge omstandigheden even goed remmen als aluminium. Als het nat is, zorgt een vernieuwd patroon op het oppervlak voor betere remprestaties dan andere carbon wielen. Door de groeven vloeit water beter weg en ontstaat er geen laag vocht tussen de velg en het remblokje.

Geen stickers meer
Op een wiel moet het merk zichtbaar zijn. Ook hier heeft Zipp een manier gevonden om de prestaties zo min mogelijk te beïnvloeden. De graphics worden rechtstreeks in het carbon geprint. Dit is volledig gewichtloos en het verstoort de aero dimple patronen op de velgranden niet.
Voor de liefhebbers: Verschillende kleurtjes zijn mogelijk, maar nog niet onmiddelijk beschikbaar. Volgens de ontwikkelaars past deze kleuruitvoering bij elke fiets.


Prijs en andere weetjes
Dat aan al deze technologische snufjes een prijskaartje hangt, is niet verwonderlijk. Een set Zipp 454 NSW wielen kost €4000. Vanaf 24/11/2016 liggen ze in de winkel
Voorlopig is enkel een clinchervariant in productie
Een versie voor schijfremmen staat nog niet op de radar
Velghoogte is 58mm op de hoogste en 53mm op de laagste punten van het ribbelpatroon.
Qua rijgevoel vergelijkt Zipp hen met hun 303 model, qua aero prestatie met de 404. Best of both worlds dus.
Cognition hubset met verlaagde weerstand tijdens freewheelen
Gewicht: 690 gram voor, 835 achter.

Lees ook onze gids voor racewielen
Volg ons op Facebook