Plaats een zoekertje

Boltwheels: handgemaakte veelzijdigheid uit Antwerpen

februari 09, 2017
Boltwheels: handgemaakte veelzijdigheid uit Antwerpen

Keith Bontrager (oprichter van, niet verrassend, Bontrager) zou ooit over fietsonderdelen gezegd hebben: "Licht, sterk en betaalbaar. Kies 2."

Wel, Boltwheels streeft alledrie na. Stefan Smet, oprichter-wielbouwer, doet dit door eerst en vooral te focussen op de essentie. Wat Boltwheels voorziet, zijn handgemaakte, oerstevige en lichte eindproducten. Binnenkort wordt het gamma trouwens uitgebreid met koerswielen voor schijremmen en komt er (door de grote vraag) ook een allround carbon wielset bij.

bolt wheels 3 11

Waarom aluminium?

Carbon velgen zijn licht, stijf en aerodynamisch, en je fiets ziet er meteen een pak professioneler uit. Maar heeft de modale, niet-competitieve wielertoerist ze écht nodig? Misschien niet.

Stefan zag 2 grote nadelen aan carbon wielen voor dagelijkse amateurs. Eerst en vooral het remvermogen. Zelfs de beste wielen schieten in natte omstandigheden tekort tegenover aluminium. Een nadeel dat profrenners er graag bijnemen, maar voor fietsers zoals jij en ik eigenlijk een onnodig risico. En ten tweede is er de prijs. Zowel in aankoop (al gauw €1000) als voor herstellingen, zijn carbon wielen een fikse hap uit je budget. Geld dat je misschien liever in nieuwe schoenen of andere, kleinere onderdelen wil steken.

Met de nodige zorg voor kwaliteit, kan je met alu wielen het gewicht en de stijfheid van carbon benaderen.

bolt wheels 18 22

Technische details Boltwheels

Een set Boltwheels kan je in verschillende stappen zelf samenstellen.

Velgen: Keuze uit een standaard (14mm intern) en brede (17mm intern) velg. Beide hebben een velghoogte van zo'n 27mm. De brede velg is aan te raden voor wie extra comfort zoekt. In combinatie met bredere banden (28mm of meer) vergroot je de hoeveelheid rubber en lucht tussen je fiets en de genadeloze Vlaamse wegen.

Naven: Licht, stijf en onderhoudsvriendelijk. Het eerste dat ons opviel bij het testpaar dat we fotografeerden voor dit artikel is dat de wielen bolden en bleven bollen. En dit was de standaard uitvoering. Een upgrade naar keramische lagers is ook nog mogelijk.

Freewheel standaard: Shimano/SRAM compatibel of Campagnolo. Zelf te kiezen.

Gewicht: De standaardwielen wegen 1460g. De bredere versie 1515g. Erg competitief gewicht, zeker gezien de prijsklasse.

bolt wheels 26 5

Eerste testrit

Wij gingen op pad met een paar testwielen. Amateurrenner Niels Smout, die toeristenkoersen betwist met Team Alé, zette de standaardvelgen met standaardnaven onder zijn wedstrijdfiets. Hij reed er een training mee en deelde zijn eerste indrukken.

"Het oog wil ook wat en deze velgen zien er erg netjes uit. Niet zo agressief als velgen van 50mm, maar vooral de zwarte spaken met rode nipples zien er knap uit. De Bolt stickers zijn tijdloos, maar niet schreeuwerig. Verder is er duidelijk aandacht gegeven aan het kiezen van kwalitatieve lagers. Ze bollen geruisloos en als je ze een draai geeft, lijken ze nooit stil te vallen. Dit valt onderweg minder op, maar op langere afstanden bespaart het je ongetwijfeld krachten."

"Het remgevoel is wat je kan verwachten van een degelijke alu wielset. Ook nattere en modderige baantjes vormden geen probleem om aangenaam te remmen. Ik heb ook een paar sprintjes geprobeerd en ik was zeker tevreden van de stijfheid. De wielen trokken altijd vlot op. Of ik ze zou gebruiken in een wedstrijd? Puur prestatiegericht zouden hoge velgen mij een paar watt besparen in de vlakke toeristenkoersen, dat wel. Aerodynamica is niet onbelangrijk. Maar los daarvan spreken de stijfheid en het gewicht me zeker aan en zou ik het aandurven hier een koers mee te rijden."

bolt wheels 24 2

Te koop op BikeExchange

Hier kan je Boltwheels rechtstreeks bestellen met thuislevering:

bolt wheels 19 23

Foto's: Wies Jaspers

Lees ons e-mail en privacybeleid