Plaats een zoekertje

10 weetjes over de nieuwe Shimano Dura-Ace 2017

juli 04, 2016
10 weetjes over de nieuwe Shimano Dura-Ace 2017

Shimano heeft de nieuwste uitvoering van de high-end Dura-Ace groepset uitgebracht. Ze hebben enkele interessante ontwikkelingen doorgevoerd met oog op efficiëntie en gebruiksgemak. Het is al de tiende Dura-Ace incarnatie en waarschijnlijk de meest innovatieve tot nu toe. Buiten de standaard 'lager gewicht, meer stijfheid' verbeteringen zijn er enkele unieke upgrades doorgevoerd.

  • Prijzen zijn nog niet bekend gemaakt. Wel weten we dat de mechanische groepsets vanaf september beschikbaar zullen zijn, de Di2 versies vanaf januari 2017.

We lijsten 10 dingen op die je erover moet weten.

1) Vier uitvoeringen

dura ace 1

Je kan kiezen uit vier versies.

Twee mechanische, met keuze uit velg-of schrijfremmen. Dit zijn de 9100 en 9120. Daarnaast zijn er ook twee elektronische Di2 versies, wederom met keuze ui velg-of schijfremmen; de 9150 en 9170.

2) Nieuwe look

dura ace 2

De nieuwe Dura-Ace ziet er helemaal anders uit dan de vorige versies. De crankarmen en het buitenste tandwiel zijn een stuk verbreed, voor meer stijfheid en een betere krachtoverdracht. De shiftknoppen zijn groter, de remhendels lichter en de achterderailleur heeft een nieuw, extra hoekig ontwerp.

Het opvallendste is de kleur. De kenmerkende chrome look van Dura-Ace is vervangen door een zwart-zilveren fade.

3) Schijfremmen

dura ace 3

Zoals reeds vermeld hebben zowel mechanische als elektronische groepsets een variant met schijfremmen.

De rotor zelf is geoptimaliseerd voor wegwielrennen. Hij is meer aero dan andere modellen en zou beter bestend zijn tegen hitte. Goed voor lange afdalingen in de zomer.

De remhendels zijn een stuk fijner en ergonomischer dan veel tegenhangers. Uit het mountainbiken wordt een technologie geleend waarmee je de druk en het contact volledig kan afstellen. Zo bepaal je zelf exact hoe hard en met hoeveel moeite je remt.

4) Krachtmeter

dura ace 4

Shimano stapt ook de markt van de krachtmeters binnen. Hun nieuwe, zelf ontworpen krachtmeter meet langs beide cranks, is volledig geïntegreerd en kent enkele nieuwigheden.

Er werd zwaar geïnvesteerd om deze krachtmeter nauwkeuriger en betrouwbaarder te maken dan al zijn tegenhangers. De wattages worden gemeten op drie punten: in beide crankarmen en in de as.

Je laadt hem op via een magnetische plug die gemakkelijk aan te brengen is. Simpel in gebruik en volledig waterbestendig.

De krachtmeter is niet compatibel met oudere Dura-Ace cranksets, maar je kan wel heel de set apart overzetten.

5) Bredere versnellingskeuze

dura ace 5

De nieuwe 'Shadow' achterderailleur heeft een scherper design. Zo zit hij iets meer ingewerkt in het geheeld, wat enerzijds aerodynamischer is en hem anderzijds beter beschermt bij valpartijen. Door de vorm zijn ook meer versnellingen mogelijk. Je kan tot een 11-30T cassette gaan, waarbij je een erg breed arsenaal kroontjes hebt: 11-12-13-14-15-17-19-21-24-27-30T.

6) Draadloos verbinden

dura ace 6

De 9150 Dura-Ace groepset kan nu ook draadloos via ANT+ of Bluethooth verbonden worden met computer of smartphone. Shimano brengt binnenkort de 'E-Tube Project' app uit waarmee je versnellingen volledig gepersonaliseerd kunnen worden. Meer hierover in punt 7.

7) Synchro Shift

dura ace 7

'Full Synchro Shift' is de nieuwste ontwikkeling voor wegwielrennen. Je versnellingen kunnen bija automatisch aangepast worden aan de hand van je trapfrequentie en de ligging van je ketting.

Ook deze techniek komt oorspronkelijk uit het mountainbiken. Synchro Shift wordt al sinds 2015 gebruikt in de XTR-groepset. Hoe werkt het simpelweg? Als je achteraan naar boven of onder schakelt, zal het 'Full Synchro Shift' systeem bepalen of je vooraan op het binnen-of buitenblad moet liggen. Het automatisch schakelen vooraan wordt aangegeven door een geluidssignaal.

Een variant daarvan is 'Semi Synchro Shift'. Als je hiermee vooraan schakelt, dan zal je achterderailleur de versnelling achteraan aanpassen aan de hand van vooringestelde opties die je helemaal zelf kan bepalen. Dit bespaart denkwerk en moeite als je snel moet overschakelen bij veranderende hellingsgraden.

Via de app bepaal je helemaal zelf op welke manier de versnellingen zich gaan aanpassen. Je kan het Synchro Shiften uiteraard ook helemaal uitschakelen.

8) Upgrade je oude fiets

dura ace 8

Heb je al geïnvesteerd in Dura-Ace of Ultegra Di2 en lijkt die Synchro Shift je ook wat? Geen probleem. Je huidige groepset kan geüpgrade worden met slechts een nieuwe batterij en een 'wireless unit'. Zo moet je geen heel nieuwe groepset aanschaffen.

Ook zullen alle bestaande Shimano 11 speed onderdelen compatibel zijn met de nieuwe Dura-Ace.

9) Wielen

dura ace 9

Ook het wielaanbod van Shimano is een stuk aangepast.

Momenteel heb je drie verschillende velgen: de C35, C50 en C75. Dit aanbod wordt verkleind naar enkel een C40 en C60. De velgen worden breder (28mm) en U-vormig. Shimano claimt dat de updates tot 16 Watt zullen besparen in vergelijking met de huidige C50 wielen in een sprint.

Het gewicht is verlaagd. De C40 set voor tubes zou 1343 gram wegen en de C60 1400 gram. Ter vergelijking: De C50 weegt 1442 gram per paar. Ook de stijfheid zou aanzienlijk verhoogd zijn.

Zowel de C40 als C60 zullen beschikbaar zijn in een schijfremvariant.

10) Tijdrit updates

dura ace 10

Elektronisch schakelen is op elke fiets een verbetering, maar vooral tijdrijders en triathleten profiteren van de voordelen. Je kan extra shifters plaatsen waar je maar wil. Aan de remgrepen bijvoorbeeld, zodat je vlak voor of na een bocht je handen niet van je stuur moet nemen om bovenaan je tijdritstuur te schakelen.

De Synchro Shift kan tijdens een intensieve tijdrit of triathlon een absolute hulp zijn zodat je al je focus kan gebruiken om vooruit te blijven gaan. Daarbovenop is de groepset in het algemeen een stuk aerodynamischer, met onder andere kleinere en lichtere shifters.

Aeordynamischer, lichter en geautomatiseerd schakelen. Klinkt niet slecht voor een tijdrit.

Bron en foto's: CyclingTips